Svar: Umulig at putte om dagen
30. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Gry
Tak for dit brev, dejligt at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig :o)
Min umiddelbare tanke, når jeg læser din beskrivelse af din lille datter er, at du sandsynligvis putter hende for tidligt. Ingen af os kan sove på kommando og med den alder din datter har nu, så skal der ske noget. Hun sover naturligt ikke så meget som tidligere, hun har brug for masser af leg, stimulation - både fysisk og mental og så skal du regne med to lure dagligt, hvor formiddagsluren måske kun varer 45 minutter og middagsluren så varer lidt længere - 1½-2 timer.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Amning eller flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud hvis du ammer), frisk blød frugt i hånden at sutte på - appelsinbåde, blommer, fersken, kiwi osv. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gnaske på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos og frisk frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop.
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, tilbydes kogte blomkål, broccoli, kartoffelbåde, rugbrødsbjælker og lignende at gnaske i selv. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Ammes/flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg vil foreslå dig at du, når du putter hende til middagslur, starter med at sætte hende op i barnevognen. Lad hende sidde og kigge på verden, gå en tur, hvor hun mærker vinden i ansigtet, blive fyldt op med indtryk og put hende så først, når du kan se at hun er parat og har behov for det. Læg mærke til tidspunktet, det giver dig en idé om hvad tid hun måske er parat til at sove.
Jeg håber at ovenstående plan giver lidt idé om hvordan du kan skrue dagen sammen og hvad du kan forvente :o) Håber du hermed er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske