Brev:
Umulig at putte om dagen
30. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Umulig at putte om dagen
Hej Helen.
Jeg har tidligere læst mange af dine breve og har brugt mange af dine rigtig gode råd. Men nu er jeg nødt til at melde mig på banen.
Jeg har en datter, Aya, på 7 mdr. Hun har altid sovet godt om natten. Hun sov igennem da hun var 14 dage og har gjort det siden.
Da hun var helt lille sov hun rigtig godt om dagen. Hun kunne sagtens sove 3 timer ad gangen.
Hun har de sidste 2 mdr sovet rigtig dårligt om dagen. Hun vågner efter 35-45 minutter om vil ikke sove igen. Hun virker frisk, så det er egentlig okay for os, at hun ikke sover længere ad gangen. Men nu vil hun bare slet ikke puttes. Hun skriger vildt og voldsomt når vi lægger hende og har meget svært ved at falde til ro. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har nogle dage kæmpet kampen og har siddet og sunget for hende indtil hun er faldet til ro, selvom jeg ikke engang kan høre mig selv, når hun skriger sådan. Og andre dage har jeg taget hende med ind i vores seng og lagt mig sammen med hende, men lige sur er hun.
Om aftenen sidder vi ved siden af hende, og hun falder oftest i søvn efter 5-10 minutter uden brok.
Men nu er spørgsmålet. Hvorfor bliver hun så sur, når hun skal puttes om dagen og ikke om natten? Og hvad kan vi gøre ved det? Hun bliver puttet samme sted, samme seng, samme bamse.
Hun bliver ligeledes MEGET ulykkelig, hvis vi går ud af rummet. Vi vil helst ikke vænne hende til at vi sidder ved hende når hun skal sove, men vil heller ikke gå fra hende, når hun bliver så ked af det. Er det bare en fase hun skal igennem, eller kan vi lære hende, at hun godt kan falde i søvn selv? Indtil for 2 mdr siden blev hun puttet og vi sagde godnat. Så gik vi og hørte intet til hende før om morgenen.
Hun bliver puttet omkring kl 20 og sover til kl 7.
Med venlig hilsen
Gry