Svar: Nægter at spise - 8 mdr.
28. marts 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Dejligt at udredningen på sygehuset viste, at I kan begynde med lidt mælk igen. Det giver jo alt andet lige lidt flere muligheder for at I kan spise det samme allesammen og madlavningen bliver på den måde lidt lettere :o)
Der er højt sandsynligt noget selvstændighedsfase ind over det du fortæller, at jeres datter lukker munden sammen, når I prøver at give hende mad, er en måde at vise egen vilje på. Hun er sandsynligvis også begyndt at protestere over at få ble på en gang, ikke vil ligge på puslebordet osv. Det hører alderen til at vise man har personlighed og er et selvstændigt lille individ.
Jeg vil foreslå jer at give hende mere mad i stykker, både store stykker som hun kan bide af, men også små stykker som kogte ærter, majs, gulerod, godt kogte pastaskruer og lignende som hun kan øve pincetgreb med. Prøv også at give hende mad med gaffel og se hvad hun siger til det og om hun mestrer at spise med gaffel selv.
Ved siden af mad i stykker og mad som I andre også spiser, synes jeg det er fint at supplere hende med mos fra glas. Det må hun gerne få, så får hun lidt ekstra vitaminer, proteiner osv. den vej. Det er rigtig godt.
En plan for dagen til et 9 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at sutte på. Vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af kogte grøntsager, ærter, majs, gulerod, godt kogte pastaskruer, kartoffelbåde, små stykker frikadelle (kød/fiskedelle) eller lignende. Suppleres med mos fra glas. Vand af kop.
Ammes evt. og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan, rugbrødsdrys eller hvad du nu synes. Vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Kan spise almindelige børnevenlige retter som spaghetti/pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, fiskefiletter, boller i karry, laks med pesto, pangasiusfileter med tomat og parmesan, farsbrød, kartoffelmos og millionbøf osv. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød, så hun er fyldt godt op inden natten.
Ammes og puttes til natten 19.30 i egen seng
Sen aften 23: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i egen seng.
Mit råd er altså mere familiemad, mere mad i stykker, lade hende selv deltage så meget som muligt og så supplere med mos fra glas eller grød som hun er glad for. Du skal ikke amme hende mere end du gør, det er rigtig mad hun har behov for og det vigtigste lige nu er små hyppige måltider og at hun forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart. Hvis hun så ikke i spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke længe før hun tilbydes mad igen og så glider der forhåbentlig lidt ned der :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske