Svar: Opdragelse ved middagsbordet - 11 mdr.
28. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Anne
Tillykke med den første fødselsdag, håber I får en dejlig dag:o)
Et eller andet sted, så tænker jeg at begge I forældre har ret. Det handler jo om at finde balancen imellem at lade barnet undersøge og udforske og samtidig også lære barnet at der er visse regler omkring det at spise.
Børn i jeres drengs alder undersøger naturligt maden. De putter den i munden, smager, tygger, tager den ud i gen for at se hvordan den så ser ud. De smatter maden ud mellem fingrene, de smider maden på gulvet, de banker skeen i bordet, vælter glasset med mælk, kommer maden op i mælken osv. osv. Det er helt naturligt at barnet på den måde undersøger både maden, hvordan det ser ud, føles, lyder når det falder på gulvet osv. ligesom barnet ofte også undersøger jeres reaktion på det der sker, barnet vil gerne dele oplevelsen med jer.
Derfor er et det eller andet sted vigtigt at man viser barnet, når det gør noget som ikke er okay og at man derfor ikke begynder at grine - selvom de ofte kan gøre noget, som virker sjovt, ser sjovt ud. Hvis man griner tror barnet jo at det skal gøre sådan og lærer ikke at det er forkert.
Derfor må man naturligvis sige nej til barnet, når det gør noget det ikke må, så barnet lærer at det er forkert og nogle gange må man flytte barnet væk fra bordet eller flytte tallerken, fordi barnet husker bedst hvis der følger en handling med. Men andre gange vil det være bedre at fortælle barnet, hvad man gerne vil have i stedet for kun at fortælle hvad barnet ikke må. Man kan således motivere barnet ved at sige "ikke på gulvet, ind i munden skat, maden skal ind i munden, mmm smager dejligt ..." eller lignende, så barnet får at vide, hvad vi gerne vil have det til.
Hvis man har på fornemmelsen at barnet fascineres af lyden af skeen der bankes i bordet, mælken der løber ud over bordkanten eller hvad det nu kan være, så er det en god idé at give barnet et alternativ til disse ting, netop for at imødekomme barnets behov for at undersøge. Man kan således tilbyde barnet at slå på tromme eller på hammerbræt "ikke slå skeen i bordet se du kan tromme i stedet" eller man kan lade barnet lege med vand, bøtter, vandkander osv. hvis det er flydende væsker som er interessante lige nu. På den måde kan man altså stadig godt anerkende barnets behov for at udforske, undersøge og samtidig også opstille visse regler ved bordet.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske