Svar: Alternativ til havregrød?
28. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Det er rigtigt at havregryn er noget at det bedste man kan give børn. Det har et højt indhold af fuldkorn og er ikke tilsat sukker. Rugbrødsdrys og musli, hvor der ikke er tilsat sukker er også gode produkter. Men langt de fleste morgenmads produkter indeholder for meget sukker og for lidt fuldkorn.
Som tommelfingerregel kan du gå ud fra at produkter som indeholder mere end 10g sukker pr 100g skal du holde dig fra. Tilgengæld må du gerne give din datter rå havregryn med et par skefulde sukker på eller blandet med lidt frugt en gang imellem, det er også okay.
I følge TÆNK så er det næstbedste man kan give sit barn til morgenmad Quaker Mini Fras. Det består af små havre- og majspuder der kan anbefales ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt, det er det eneste produkt i testen, der både har et lavt sukker-, fedt- og saltindhold og et højt indhold af kostfibre.
Derudover kan du naturligvis også lave øllebrød til din datter eller give hende flerkornsgrød som du selv sammensætter og varierer. Det vil også være en rigtig god idé at bage nogle boller til hende.
Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
------------------------------
Du kan give boller som mellemmåltider, komme smør på, servere med lidt ost i stænger, evt. lidt frugtmos eller måske lidt marmelade, du kan således give forskellige former for grød om morgenen og så give ½ bolle med lidt smør, ost og frugt, som mellemmåltid inden middagsluren. Det er stadig vigtigt at tilbyde flere små måltider i løbet af dagen, så hvis din datter ikke spiser så meget til et måltid, så går det ikke så længe før hun tilbydes mad igen :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske