Svar: Søvn - sover meget lidt
27. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Louise og Kristian
Det lyder som om at I har haft lidt turbulente måneder og jeg kan godt forstå at I føler det frustrerende og har svært ved at finde både overblik og overskud ...
Jeg tænker derfor at det må hjælpe jer med en nogenlunde fast plan for dage, hvor I skal kigge lidt mere på tiden og det faste putteritual, fremfor hvorvidt I skønner jeres dreng skal spise, sove, lege osv. Nogle børn sender tydelige signaler om deres behov, andre børn er svære at aflæse og det kan godt være at jeres dreng hører til de sidstnævnte. Derfor må I prøve at tage lidt over og forsøge at få lidt struktur på hverdagen, selvom jeg godt ved at det er svært.
I skal derfor hjælpe ham med at blive skærmet mod verden, hjælpe ham med at lukke verden ude, når det er putte tid. Det kan I gøre ved at svøbe ham, putte ham i barnevognen og trille ham en tur og sådan må det være lige nu. Andre dage vil I måske kunne putte ham inden døre, lægge jer med ham i dobbeltsengen og give ham flasken liggende der ved siden af jer, så er det sådan I gør og atter andre gange er det bedre med flasken, hvor han skal sove, for at undgå en flytning ...
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre. Kan evt. spise denne mere eller mindre i søvne
Står op, bliver skiftet, leget med osv.
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12.30: Flaske
Puttes til middagslur, læg ham i barnevognen, lad ham evt. ligge lidt skråt så han kan ligge og kigge ud imens I går en tur og put ham rigtigt ned at ligge, når han overgiver sig til søvnen.
Eftermiddag 16: Flaske
Sen eftermiddag/tidlig aften: Sover igen, det er dagens 3 og sidste lur. Alt efter hvor længe og hvor sent denne lur ligger vil han gå forskelligt til ro for natten. Nogle børn sover mellem 17-18 og er således klar til putning igen allerede kl. 20-20.30. andre børn sover senere og vil derfor også gå senere til ro om aftenen og måske først sove kl. 21-22. Her må I forsøge jer lidt frem
Aften: Flaske og puttes til natten, ca kl. 19.30-20 - afhænger som sagt af ovenstående.
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Flaske
Det lyder specielt, at jeres dreng føler at han bliver kvalt ved brystet .. Jeg kan godt forstå at du er gået over til flaske, det må være svært at modtage en sådan besked ... Flasken giver også den ro, at I ved præcist hvor meget mad han har fået og således ved om han er sulten, når han vågner og græder.
Det er uholdbart at du skal gå rundt og være så svimmel. Det er du nødt til at tale med lægen om. Du skal have målt dit blodsukker, din jernstatus og have målt dit Blodtryk, så man sikrer sig at du er okay.
Det er rigtig godt, at I sørger for at holde gang i hans mave, så det ikke er på grund af forstoppelse at han ikke er glad for at spise.
Har I prøvet med forskellige sutteflasker? Jeg ved at blandt andet Pigeon laver en flaskesut som er elastisk. Den er designet så den kan udvide og strække sig, så barnets indtag af luft skulle være minimalt. Jeg synes I skal prøve om den kan virke for jer. Derudover tænker jeg at det kan have noget at sige, hvordan I holder jeres dreng, når han skal spise. Det kan minimere indtaget af luft, hvis han ikke ligger for fladt, men sidder lidt mere op, når han får flaske. For andre børn hjælper det at få flasken der, hvor man gerne vil have dem til at overgive sig til søvnen, det vil sige i sengen og det vil i jeres tilfælde være helt okay, hvis det er med til at give mere søvn til alle ...
Prøv derfor at elevere hans hovedgærde lidt ved at lægge en pude eller et tæppe ind under madrassen i hovedenden, så han ligger lidt højere med hovedet og giv ham så flasken i sengen for at se om han så vil tage imod den på en anden måde. Det vigtigste lige nu er ikke om han falder i søvn med flaske eller ej, men at han får sin næring og får sin søvn.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske