Svar: Legetøjet bliver hurtigt kedeligt
27. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Det er helt normalt at børn bliver trætte af deres legetøj og skal aktiveres med nye ting, have nye stimuli. Ofte hjælper det at gemme noget af legetøjet væk, holde pause med et par af sangene osv. og efter 1-2 uger kan man så begynde igen og så er det atter interessant.
Man skal altid vælge legetøj med omtanke, ofte får børn rigtig mange gaver og mange køber legetøj, vi har råd til det og lyst til det og det er rigtig dejligt. Men det er også vigtigt at legetøjet passer til barnet og den udvikling barnet er igang med. Hvis legetøjet er for meget yngre børn, så har det ikke interesse, men det dur heller ikke, hvis legetøjet passer til noget ældre børn, for så mister barnet interessen fordi det ikke kan finde ud af at bruge det.
Det er rigtigt at genkendelse vækker glæde og derfor kan man også sagtens lave den samme leg med barnet i en periode og barnet elsker det. Men når man er 3 måneder gammel, så sker der en stor udvikling og så har man i en periode brug for noget andet og det er okay. Derfor er det helt fint, at gøre de samme ting igen og igen i en periode og så holde pause i en periode, hvor man finder på noget andet.
Der er ikke noget unaturligt i at jeres dreng nyder at sidde hos jer med fronten ud mod verden. I jeres favn kan han opleve verden på afstand, han er tryg fordi han er hos jer og han kan suge til sig at lyde, lys, stemninger osv. Det nyder han meget. Han får på en gang både nærheden og trygheden fra jer, samtidig med at han får verdens impulser. Børn i 3 måneders alderen elsker ofte at sidde i bæresele og netop kigge ud på verden.
Kropskontakt er stadig vigtig og han vil elske at pludre med jer, lege bevægelege, kildeture, ligger og lytte til jeres sange, se jeres fingre bevæge sig imens i synger sange med fagter osv. Han vil også bruge sig selv mere og mere fysisk, trille, sparke, putte i munden osv.
Legetøj kan være sansetæppe med forskellige påsyede ting, billeder af stof, et spejl, knapper, frynser og lignende er interessant at pille ved og kigge på. Bamser, rangler og kulørte ting der hænger, bevæger sig og som kan puttes i munden. Tøjdyr og gribedyr af stof i forskellige farver.
Han vil elske at I danser med ham, vugger ham osv. Det er helt naturligt at han er nysgerrig på verden. Han ser længere nu, fornemmer tydeligt rummet han er i, fornemmer om han er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed osv.
Håber ovenstående giver lidt ro, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske