Brev:
Fra stående til siddende og tanker som mor
27. marts 2009
Alder:
10 mdr.
Fra stående til siddende og tanker som mor
Hej Helen.
Først et kort spørgsmål:
Har du et tip til, hvordan man kan lære vores datter at komme ned igen fra stående stilling?
Hun er en meget aktiv pige, som kravler, stiller sig op af alt, elsker at kravle op ad trapper, går langsom "møbelgang" og danser hver gang det mindste minder om om en rytme :0)
... men hun kan altså ikke selv sætte sig ned igen, hvilket er temmelig frustrerende for hende. Vi ender altid med at hjælpe, fordi hun tilsidst bliver så sur. Tænkte bare at du måske har et tip.
Derudover mangler jeg en lille "mor-opbakker" :0)
Hun er meget meget Far-syg for tiden. Synes, alle andre fortæller om det omvendte, så mit moderhjerte gør lidt ondt :0/
Har bare brug for at vide, at det også kan være normalt og udtryk for sund udvikling/tilknytning.
Typisk, bliver jeg altid bekymret, og nu tænker jeg selvfølgelig på, om det er et udtryk for, at hun ikke er godt nok tilknyttet til mig.
Tidligere var hun altid størst "fan" af mig, men efter hun er blevet mere aktiv, så vælger hun kun far, hvis ikke hun er træt eller har slået sig. Jeg leger ellers også vilde lege og tumler med hende.
Det er selvfølgelig ikke nogen konkurrence, men jeg synes bare alle andre fortæller om det modsatte, så jeg har behov for at vide, om det er normalt.
Jeg har læst, at du har skrevet, at et udtryk for sund tilknytning, er hvis barnet har mod på at udforske fra moderens skød eller på hendes arm, og det synes jeg da hun har, men alligevel er hun en genert pige, som f.eks. til "Musikalsk legestue" altid gemmer sit ansigt ind til mig, når damen henvender sig til hende. Straks, når damen snakker med de andre børn i rundkredsen, tør hun bevæge sig hen mod hende og trække hende i blusen, men hvis hun henvender sig direkte og alle i rundkredsen kigger på hende, så skynder hun sig at gemme ansigtet ind til mig.. og kan næsten blive rød i hovedet.
Er det stadig sund tilknytning?
I andre situationer f.eks. hvis vi møder folk i supermarkedet, hos lægen eller har gæster herhjemme, kan hun sagtens smile tilbage. Så tænker måske bare, at hun er mere genert, fordi alle kigger?! De andre børn vifter dog ivrigt med armene og griner til damen.
Men hun er altså ikke bange. Kun genert. Hun er kun sjældent direkte bange for folk.
Men det var lige et sidespring til min "tilknytnings-tanke".
Jeg synes altid, at jeg ser så fornuftigt på alle andres problemer, men når egne følelser er indblandet, bliver jeg altid så bekymret. Sikkert meget typisk for en mor.
Snart slutter min barsel, og Far skal gå hjemme i 3 måneder. Vores datter bliver ellevild med det. Ingen tvivl om det. Det kan være, at jeg så bliver mere interessant, når jeg kommer hjem igen om aftenen.
...
Ps: Hun kan sige 4 ord: Dak (tak), Ap Ap (rap rap), Døhh (bøhh) og Bar (Far).
..Og jeg som troede, de fleste startede med at sige MOR :0/ ..snøft!
Mange hilsner fra Mor!