Svar: Påvirke døgnrytme og fra 2 til 1 lur
27. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Maibrit
De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt, og her sover de ofte kun et par timer mellem 12-14.
Da Valdemar stadig sover 3-4 timer i løbet af dagen, så lyder det ikke som om at han er parat til kun at få en lur dagligt og jeg synes det lyder okay, at du forsøger at få dagen til at starte kl. 7-7.30, så han kommer op og igang og hele dagens rytme ikke flytter sig til senere. Selvom det kan være rart at sove længe om morgenen, så er der jo noget praktisk i at få indført en rytme, som passer med dagligdagen, starte i pasningsordning osv. og samtidig få barnet puttet i nogenlunde tid om aftenen. Det er klart, at man ikke kan få både lange morgener og friaftener og hvis I hos jer, prioriterer at komme op og komme igang, så er det helt okay.
Du må altså gerne vække ham kl. 7, hvis du skønner at det er sådan, hverdagen fungerer bedst for jer alle :o)
Man kan naturligvis også forsøge om han allerede nu vil kunne nøjes med kun en lur dagligt og så have en rytme, hvor han sover til kl. 8 eller måske lidt mere og sover middagslur fra 11.30-14.30. Det kan godt være at han vil have det rigtig godt med det og så er det naturligvis også okay, trods hans unge alder. Det er set før.
Så du må prøve at vurdere, hvad rytme der vil passe jer bedst, men overordnet set, vil de fleste børn på 9 måneder trives bedst med to lure i løbet af en dag. Der er dog aldrig regler uden undtagelser :o)
Fortsat held og lykke, håber ovenstående hjælper videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske