Svar: Siger ikke fra
26. marts 2009
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Claras mor og far
Det er altid svært at stå i en situation som jeres, og I er bestemt ikke de eneste, der synes det er frustrerende. Det er jo jeres datter som kan finde ud af at opføre sig ordenligt, det er jo ikke hende der skubber, river i hår, hælder andre over med sand - hun opfører sig som hun bør, siger nej og når det ikke virker, så beder hun de voksne om hjælp.
- og så er det hende der skal lave sig om ... Det er jo et eller andet sted forkert, og derfor naturligt frustrerende for jer alle!
Jeg synes et eller andet sted, at jeres datter har brug for pædagogisk støtte i de situationer. Hun siger jo rent faktisk nej, men de bliver ved indtil det opdages af en pædagog. Hvis det er gentagende gange at jeres datter udsættes for skub, hiven i hår, sand osv. så synes jeg der ligger en pædagogisk opgave i at få det stoppet, så det ikke sker. Måske er det samme barn, som reagerer sådan overfor hende, måske de samme to og så må man forsøge at finde andre hun kan lege på lige fod med eller holde sig i nærheden og gribe ind, så det ikke sker.
Jeres datter og de andre børn skal lære af de voksne og derfor er man nødt til at holde sig i nærheden, så en voksen kan gribe ind og forklare begge parter, at det her er ikke sjovt. Det er ikke en rar leg, sådan skal man ikke lege. Begge børn skal støttes i at finde ud af hvad leg handler om. Jeres datter skal støttes i at sige fra, den anden skal lære at se, hvad handlingen gør ved jeres datter og lytte til det nej som sendes ud. Det er jo større børn end hende selv og de skal opføre sig ordenligt, længere er den ikke!
Jeg vil derfor opfordre til at I selv holder øje, hvis I ser det ske og hvis jeres datter leger med børn privat. Og så vil jeg mene at I skal tage det op og drøfte det med institutionen.
Fortsat held og lykke, håber I kan bruge dette videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske