Brev:
Siger ikke fra
26. marts 2009
Alder:
2 år, 1 mdr.
Siger ikke fra
Hej Helen
Et kort spørgsmål - vi har en meget blid datter på 2 år og 3 måneder. Vi oplever, at hun ikke er så god til at sige fra, når andre børn skubber og slår. Istedet fortæller hun os det, og siger at hun bliver ked af det.
I går var der nogle store børn, der kastede sand på hende i vuggestuen / børnehaven, så hun fik det i næse og mund, og selvfølgelig blev meget ulykkelig. Hun fortalte, at hun havde sagt "nej" til børnene - men de var blevet ved, indtil det blev opdaget af en pædagog.
Jeg tror at hun bliver overrasket over, at der er nogen, der ikke er søde ved hende. Hun står bare og kigger. Og jeg kunne godt tænke mig, at hun blev bedre til at sige fra. Vi har talt med hende om, at når de andre børn river hende i håret, eller skubber, eller hvad de finder på, skal hun sige "stop ! jeg vil ikke have det" - eller kalde på pædagogen.
Det er fristende at opmuntre hende til at give dem en ordentlig omgang tilbage, men det er jo ikke nogen farbar vej :-)
Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende ?
Med venlig hilsen
Claras mor og far