Brev:
Fjernsyn og film. Hvor meget og hvad?
26. marts 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Fjernsyn og film. Hvor meget og hvad?
Kære Helen
1000 tak for dit svar angående vores søn og klynkeri. Jeg har endnu et spørgsmål, som jeg håber, du kan komme med nogle konstruktive råd til.
Nu har han jo været plaget af meget sygdom og det bedste han ved er at se film eller TV, både i raske perioder, men især når han er sløj. I raske perioder bruger vi TV/DVD sidst på eftermiddagen når vi er kommet hjem fra vuggestuen, og vi alle trænger til at slappe af og der skal laves mad og andre praktiske gøremål.
Vi har et fjernsyn i stuen/køkken-alrummet i en hyggekrog, hvor han sidder og ser DVD ½ times tid om eftermiddagen (nogengange 45 minutter, for han elsker det, og vi har en kamp hver gang der skal slukkes, selvom vi fortæller ham, at vi kun skal se lidt og aldrig slukker midt i noget). Vi ser sjældent Fjernsyn for dig, fordi det kommer midt i spisetiden.
Han er glad for det meste: Alfons Åberg, Peter Pedal, Barbapapa og her for nylig "Find Nemo" (alle tegnefilm...) og teletubbies. Han snakker ofte ivigt med og kommenterer, og virker som om han godt forstår handlingen. (Han er god til at koncentrere sig og fokusere, og er også glad for børneteater, hvor han sagtens kan sidde stille). Han bliver heller ikke bange for f.eks. de noget barske scener i tegnefilmene. Jeg snakker meget med ham om hvad han ser/har set, og han overfører det ofte til sin egen hverdag (f.eks. at Peter kører i bil og at Nemo er en fisk ligesom dem i badekarret og at han er blevet væk).
Inden han skal sove, ser vi nogengange Playhouse Disney et kvarters tid (også tegnefilm for mindre børn, Peter Plys m.m.). Bagefter læser vi altid en bog, som er vores ritual, for han er også meget glad for bøger. Når han har høj feber og har det skidt slapper han rigtig meget af på den måde, og så bliver det altså til flere timers tv på en dag (selvfølgelig med pauser, sjældent mere end en time i træk). Han er født 6 uger for tidligt, men er fuldt ud med i udvikling, er slank og en aktiv dreng og sprogligt er han fint med.
Er det usundt for ham at se de film/fjernsyn (han beder specifikt om at se dem)? Bør vi administrere det anderledes?