Svar: Vurdering af udvikling hos dreng
26. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din lille dreng :o)Jeg vil meget gerne give dig lidt af mine tanker, men må også sige, at det jo er meget svært at vurdere børns kontakt og samspil, når man ikke kan have dem i hænderne. Derfor er den bedste til at rådgive dig her din sundhedsplejerske eller jeres læge :o)
Det har været en turbulent start for jer begge og jeg kan godt høre at amningen har givet mange problemer i begyndelsen. Det er dog fantastisk flot at du efter en sådan start alligevel har formået at få amningen op at køre og på den baggrund kunne lægge flasken helt på hylden, da din dreng var 7 uger, så han derefter udelukkende har fået din mælk. Det må have kostet blod, sved og tårer ....?
Det lyder som om at du har været meget opmærksom på at få stillet hans behov, naturligvis både hans behov for mælk og væske, men bestemt også hans behov for nærhed, tryghed og kærtegn. Han har som du skriver, fået masser af fysisk kontakt og er blevet båret meget og det er rigtig fint.
Du fortæller at du føler dig usikker på hvorvidt øjenkontakten er som den skal være og er du i tvivl, bliver du nødt til at spørge nogen som kan se din dreng, vurdere hans kontakt direkte. Der er ikke noget som umiddelbart i det du fortæller, tyder på at han ikke kan se eller at der er noget galt med hans kontakt. Du beskriver en dreng, som blev vurderet til at have god kontakt i 5 ugers alderen, du fortæller at han smiler bevidst og har gjort det siden 7 ugers alderen og at han gerne vil have øjenkontakt og kan holde den relativt længe, når han er i det rigtige humør. Det lyder rigtig fint alt sammen.
Børn vil naturligt kigge på en, forsøge at efterligne ansigtsmimik, pludre i dialog, hvor man skiftes til at sige forskellige lyde osv. og nogle gange vil de kigge væk, dreje hovedet til siden eller kigge over ens hoved og så er det fordi de har brug for en lille pause. Herefter vil de så søge ens blik igen, som tegn på at de atter er parate.
Du fortæller også at far og søn har en rigtig god kontakt og at far virker mere interessant. Det er også meget normalt og hænger sandsynligvis sammen med at de to ikke ser hinanden så meget, som dig der går hjemme. Når far kommer hjem har han således en større interesse, det er lidt mere spændnede at pludre med far end med dig, fordi han jo ser dig hele dagen ... Far har også en lidt dybere stemme og vokaliserer på en lidt anden måde end du gør og også det kan fascinere jeres dreng lidt i øjeblikket.
Med den alder han har nu, kan du forsøge at have kontakten med ham på en anden måde. Det vil være rigtig godt, at du laver nogle bevægelege med ham, hjælper ham med at trille og bruge sig selv motorisk. Bevægelege i 3-6 måneders alderen kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
En lufttur er med til at styrke balancen, det er spændende og det kilder i maven. Samtidig kræver det også lidt styrke i ryggen og nakken, at kunne "flyve" gennem luften og mange børn er lidt ældre før de bryder sig om dette (6-9 mdr) men hvis jeres søn synes at det er sjovt, så vil det være rigtig fint at I gør det. Start i det små og se hvad han synes om det.
Bliv også ved med at lægge din søn på maven, da det er fra maven at han lærer at rulle, krybe og kravle og også bliver stærk nok i ryggen til at kunne sidde. Jo mere på maven jo bedre. Han kan ligge på maven på gulvet, men også hen over dine lår, på din brystkasse, når du bærer ham på armen osv. Jo mere på maven, jo stærkere bliver han og jo længere tid vil han kunne ligge der. De fleste børn vil først omkring 6 måneders alderen kunne løfte sig helt op i strakt arm, når de ligger på maven, lige nu skal I 'bare' øve at han ligger på sine albuer - altså med armene bukket lidt ind under sig, han skal ikke ligge og 'flyve'.
Giv ham et spejl eller lignende foran sig, så han har noget interessant at ligge og kigge på, når han ligger på maven, ellers bliver det kedeligt at ligge der :o) Det er fint at han nu er begyndt at række bevidst ud efter legetøj, han lyder til at være godt med motorisk.
Begynd også med små sanglege, sange hvor du synger og samtidig bruger dine hænder. Syng f.eks. lille Peter Edderkop for ham imens du bruger dine fingrer som Peter der kravler op, regnen der drypper osv. og lad ham kigge på dine fingres bevægelser imens du synger. Det er også en god måde at have en kontakt og et samspil på. Giv ham også små kilde ture, syng små sange som 'pandeben, øjesten, næsetip' osv. hvor du kilder ham under hagen. Lad dine fingre være en lille mus der kommer kravlende fra hans tæer og op af kroppen og "nu kommer der en lille mus og kiiiiilder dig" så han stille og roligt oplever forventningens glæde og måske begynder at grine rigtigt. Få ham til at Kluk-le, prøv at puste ham på maven imens du siger sjove lyde og lignende.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske