Brev:
Vurdering af udvikling hos dreng
26. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Vurdering af udvikling hos dreng
Hej Helen
Nu er det så min tur til at spørge dig til råds. Jeg har fulgt med i brevkassen og har haft rigtig meget glæde af det, men nu har jeg altså behov for at få et råd, der passer præcist til min egen situation.
Jeg kunne godt tænke mig at få din vurdering af udviklingen hos min søn, der nu er næsten 15 uger.
Men først en lille forhistorie:
Min søn blev født en uge før termin efter en relativt lang fødsel, der endte med et akut kejsersnit. Han vejede 4400 gram og var derfor en rigtig lille buttet fyr. Desværre gik det ikke så godt med amningen i starten, da mælken tog relativt lang tid om at løbe til. Sandsynligvis fordi jeg næsten ikke fik noget søvn i den første uge af hans liv. Det resulterede i, at min søn tabte sig 560 gram i løbet af den første uge.
Da han var 10 dage gammel begyndte vi at give flaske om aftenen og endeligt da han var 3 uger gammel var han igen på den rigtige side af sin fødselsvægt. Siden da er det gået rigtigt godt fremad med vægten, så han nu igen er en rigtig buttet lille baby.
Flaskerne blev droppet, da han var 7 uger gammel, og siden er han blevet ammet fuldt. Alt i alt var det jo dog en lidt hård start for os alle. Ud over problemerne med amningen ville min søn de første 4-5 uger af sit liv stort set udelukkende sove når han lå på arm, hvilket selvfølgelig også prægede vores overskud i den første tid af hans liv.
Alt i alt synes jeg ikke helt han fik det han skulle der i de første uger, og jeg er nu bekymret for, om han kan have taget skade af det på længere sigt. Han fik masser jo masser af fysisk kontakt i og med at han lå ved brystet stort set hele tiden. Til gengæld havde vi svært ved at få etableret øjenkontakt med ham, og jeg er lidt nervøs for om det kan have betydning for hans videre udvikling? Hvornår vil man kunne vurdere det, og er der noget vi kan gøre nu?
Vi har ikke øjenkontakt når han bliver ammet, det kan man ikke sådan som han ligger (og læste i en brochure fra SP, at det kunne man heller ikke forvente når de har godt fat). Hvad synes du om det?
Hele den første tid løber lidt sammen, så jeg kan ikke huske helt præcist hvornår der var øjenkontakt første gang, men jeg kan se, at sundhedsplejersken har skrevet at han havde god øjenkontakt, da han var 5 uger. Nu hvor han er 15 uger gammel synes jeg at han for det meste gerne vil øjenkontakten og er han i det rigtige humør holder han den også relativt længe. Men jeg er usikker på, hvor meget øjenkontakt det er normalt at ville have for sådan en baby? Det varierer også meget fra dag til dag hvor interesseret han er i det.
Han begyndte at smile omkring 7 ugers alderen, og da han var omkring 2 mdr gammel smilede han i et væk. Det har dog været ret meget på retur de sidste par uger synes jeg, og det kan jeg ikke helt forstå?
Pludren begyndte ved 10 ugers alderen, men også dette har været på retur de sidste par uger. Han snakker stadig og gerne i dialog (dog for tiden helst med far) men han snakker højt og laver forskellige spruttelyde som far skal gentage. Det er ikke så meget pludren mere. Her kan smilet stadig komme frem (hos både far og søn). Af en eller anden grund vil han ikke længere ”snakke” med mig selvom jeg prøver ihærdigt at få ham til det, og det er jeg jo lidt ked af. Han har fin øjenkontakt med mig når jeg prøver, men han siger bare ikke rigtigt noget.
Når han gør, prøver jeg at gentage hans lyde så godt jeg kan, men han vil ikke rigtigt snakke tilbage. Han kigger bare på mig og det er så mere eller mindre det. Hvad mon det kan skyldes?
Da han var ca. 12-13 uger gammel begyndte han i højere grad at bruge sine hænder og nu kommer alt det han kan få fat i op mod munden. Hvis ikke der er andet er det hænderne selv, der får en ordentlig gumletur.
Han har altid været god til at ligge på maven. Dvs han rejser sig flot op på armene, men han vil ikke ligge længere end ca 5 min. Og sådan har det altid været. Burde han ikke kunne ligge længere og længere tid efterhånden som han bliver ældre?
Han trillede første gang fra mave til ryg da han var 7 uger, men det var overhovedet ikke med vilje. Han fik bare rejst sig så højt op på armene, at han fik overbalance og væltede rundt. Da han var 12 uger havde han en periode på nogle dage, hvor man næsten ikke kunne lægge ham på maven uden at han kom til at trille rundt (stadig ikke med vilje, tror jeg), men det holdt også op igen, og han har ikke gjort det andet end nogle få gange siden.
En periode (da han var ca 13 uger) virkede det som om han prøvede at komme fremad når han lå på maven, arme og ben krabbede af sted. Men han kom jo selvfølgelig ikke nogen vegne, og han blev hurtigt vældigt frustreret. Det er han så også mere eller mindre holdt op med igen. Nu ligger han mere bare og kigger og rækker ud efter det legetøj, der bliver lagt foran ham.
Jeg kunne godt tænke mig at høre din vurdering om alt dette.
På forhånd tak for hjælpen.
Mange hilsner
Mette