Svar: Stadig problemer om natten
26. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Anja
Det er flot at du har fået skruet amningerne så meget ned som du har, rigtig flot - og dejligt at du kan mærke at det også har haft betydning for Christians indtag af anden og mere sufficient mad :o)
De fleste børn vil dog stadig i 9 måneders alderen have behov for amning 3 gange i døgnet, så måske er det derfor du oplever at han fortsat har lidt svært ved at undvære brystet og gerne dier så længe midt om natten. Jeg synes derfor du skal prøve at lægge ham til brystet sen aften inden du selv går i seng, altså bibeholde amning kl. 19.30-20 og så amme ham igen kl. 23, hvis du kan holde dig vågen til det, for så at se om ikke han kan holde sig lidt længere hen mod morgenstunden, hvor du så evt. kan amme ham igen ... eller give ham brystet kl 24-01, hvor han vågner af sig selv og så lade far tage over, hvis han vågner igen længere ud på natten og har behov for hjælp til at komme videre i søvnen.
I 10 måneders alderen vil mange børn så kunne nøjes med kun 2 amninger dagligt og her vil det måske være bedst for jer, at du fortsat ammer aften og sen aften, men så netop får lov til at sove til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød i stedet for brystet ... I må her prøve jer lidt frem og se hvad der fungerer bedst :o)
Alternativet er jo at gøre som du gør nu, amme inden sengetid og så stå op og bruge lidt tid på effektiv spisning kl. 03 om natten, hvorefter I så begge kan sove til næste morgen tidlig. men det er og må være hårdt at skulle stå op midt om natten ...
Din dreng gennemgår lige nu en stor udvikling, som naturligt også påvirker søvnen og evne til at sove mere sammenhængende. Han er i separationsfasen og har naturligt et større tryghedsbehov og behov for fysisk nærhed, han øver sig motorisk både om dagen og når han sover, han drømmer mere, har flere oplevelser der skal bearbejdes osv. Alt sammen noget der giver urolig søvn.
Det er fint, hvis far kan få ham lidt videre i søvnen om natten uden at han behøver få mælk, men det er på den anden side også relevant med brystet 3 gange dagligt lidt endnu :o)
Der er håb forude, ting tager bare tid, men når I allerede kan nøjes med amning 2-3 gange dagligt, så skal I væbne jer lidt med tålmodighed og medtænke den alder og udvikling Christian går igennem lige i øjeblikket.
Det er for mig at se derfor også okay at komme ind i mors og fars seng, når han tidlig morgen vågner og har behov for den ekstra nærhed og tryghed for at kunne sove. Det vigtigste er at han fortsat falder i søvn i sin egen seng, forbinder sengen der med at skulle sove og føler sig tryg ved den. Samtidig er det vigtigt at tidspunktet for indrykning til mor og far ikke flytter sig frem, så det pludselig ikke er kl 05, så 03, så 01 og så ligger han der fra starten ...
Håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske