Brev:
Stadig problemer om natten
26. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Stadig problemer om natten
Hej Helen,
Så er Christian lige knapt ni måneder og nej hvor der sker meget med sådan en lille mand :o)
Det går i det store hele godt og han er en meget glad lille dreng. Men natten volder stadig problemer...
Siden jeg skrev sidst har jeg trappet meget ned på amningen og ammer nu kun to gange i døgnet: inden sengetid og midt/sidst på natten (mellem kl. 3 og 5) Det har bevirket at Christian spiser meget mere rigtig mad og det er jo dejligt. Han spiser meget i løbet af dagen, men til aftensmad bliver det til lidt mindre, men det går også fremad her. Så jeg mener at han må være mæt nok.
Vi følger den plan du sendte os sidst og Christian sover to lure hver dag - sammenlagt bliver det til 2 - 3 timer.
Han bliver puttet mellem kl. 20 og 21 og er begyndt at sove indtil mellem kl. 24 og 01, så vi går i seng uden at jeg ammer ham sen aften.
Når han vågner, plejer min mand at kunne få ham til at sove igen de første par gange, men når kl. nærmer sig 3, så vil han ikke sove længere og græder, når han lægger ham. Af træthed har vi kapituleret og taget ham ind i vores seng, hvor jeg har ammet ham. Det har resulteret i, at han er blevet ammet i 1½ - 2 timer, fordi vi blunder begge to. Det er ikke optimalt for ingen af os sover ordentligt på denne måde og jeg får meget ondt i ryggen.
Egentligt ville jeg jo helst vente med at amme til kl. 5/6 og vi kunne sove sammenhængende indtil da, men det vil lillemanden ikke.
Jeg er derfor de sidste par dage stået op ca. kl. 3 og har ammet ham i stuen, så min mand kunne sove i fred og jeg kunne holde mig vågen, mens jeg ammede. Derefter har jeg puttet Christian tilbage i hans egen seng. Nogen gange sover han så videre i et par timer, men i nat vågnede han hurtigt igen og faldt først til ro, da han fik lov at sove mellem os.
Skal begynde på arbejde i næste uge, og vil efterhånden gerne prøve at få en hel nats søvn uden alle de opvågninger. Selvom det er far der tager ham meget om natten, så vågner jeg hver gang.
Er der håb forude med den nattesøvn, og har du nogle gode råd til, hvordan vi får ham til at sove bedre? Skal vi stadig bare væbne os med tålmodighed og håbe at det kommer af sig selv?
Har han 'luret' os og ved at det ender med at ham kommer ind i far og mors seng? Og er det en dårlig vane at give ham?
Glæder os til at høre fra dig igen.
De bedste hilsner
Anja