Svar: Overgang til ske-mad - 5 mdr.
26. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Dorte
Det er dejligt at I har besluttet at dele barselsorloven og at far skal tage over. Det giver dog lidt udfordringer i forhold til jeres datters indtag af skemad og mælk på anden vis, når du ikke er hjemme i løbet af dagen, men mon ikke det går ... :o)
Din datters mælkeindtag vil fortsat være meget stort, de fleste børn i 5 måneders aldren drikker ca 1000ml mælk i døgnet, svarende til at man ammer ca 6 gange dagligt. Det er fint, at du gerne vil amme 3-4 gange dagligt efter du er startet på arbejde, men derudover vil din datter fortsat have behov for en del mælk og normalt vil man derfor prioritere at hun lærer at tage imod en flaske, simpelthen fordi hun vil have svært ved at indtage de store mængder hun behøver, af en kop. alternativet er at give hende mælk af kop i løbet af dagen og det kan blive nødvendigt, hvis hun ikke vil tage flaske, men det indebærer så ofte også at hun vil søge brystet hyppigere om natten for at få sit behov dækket og det kan være svært for dig, fordi du har brug for din nattesøvn, når du skal på arbejde ...
Samtidig er det noget lettere for far at tage over og få din datter puttet, beroliget osv. hvis hun tager imod en flaske, så det synes jeg I skal forsøge. Det er jo også rart, hvis hun kan lære at sove igennem om natten og tilsidst undvære mælk der eller? :o)
Du kan i første omgang tilbyde hende din egen udmalkede mælk af flaske, fordi hun så får noget hun er vant til at få, kender smagen og bare skal forholde sig til at drikke det på en lidt anderledes måde. Du kan også købe forskellige former for modermælkserstatning for at se om hun kan lide noget bedre end noget andet. Du kan starte med at købe mme i brik, og forsøge med et par af dem, i stedet for at købe en hel pakke, hvis hun så ikke vil have det.
Da modermælk er noget mere sødt end modermælkserstatning, så kan du være nødt til at søde mme lidt. Du kan her komme 1 tsk. sukker i 100ml mælk og så stille og roligt få det trappet ud igen.
Jeg vil anbefale dig at du begynder at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt, for at få en fast rutine indført omkring dette. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed og jo mere vil hun sandsynligvis begynde at tage til sig.
Det er ikke meget hun skal have af gangen - 4 skefulde til ½ dl. er helt fint og så kan du følge efter med amning eller flaske. Du skal jo her overveje, om ikke det er nødvendigt at du begynder at trappe amningerne lidt ned og erstatte med noget andet, hvis du fra den ene dag til den anden stopper med at amme i dagtimerne, så får du problemer med brystspændinger og kan løbe ind i en brystbetændelse og det vil ikke være så godt ...
Derfor vil jeg foreslå dig, at trappe amningerne lidt ned med ca 1 amning dagligt og så forsøge at erstatte en amning af gangen med flaske, på det tidspunkt hvor du normalt ville amme.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9: En lille smule grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30-10
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur. Tidspunktet varierer lidt efter hvor længe hun har sovet formiddagslur
Eftermiddag 16-16.30: Ammes/flaske
Powernapper evt. Da det lyder som om hun allerede er begyndt at springe denne lur er, er det også helt fint.
Aften 17.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne og begynder måske så småt at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. Mange børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat.
Når du giver hende skemad, så skal du hjælpe hende med at holde koncentrationen omkring maden. Hvor stærk er hun? Kan hun sidde i høj stol? Det er en fordel, fordi hun så kan sidde foran dig og spejle sig i dit ansigt.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det gør som sagt ikke noget at hun kun spiser få skefulde, det er bedre end ingenting og det vigtigste lige nu er at I får en rytme omkring det, en rytme, som far også kan følge, når han skal overtage det hele i dagtimerne. Børn spiser forskellige mængder, en normal portion ligger mellem 1-2 dl. grød eller mos af gangen, men det er som sagt ikke mængden der er vigtig lige nu, snarere rutinerne omkring det, vanen og dermed også trygheden.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke - også med start på arbejde, far på barsel osv. :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske