Brev:
Overgang til ske-mad - 5 mdr.
26. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Overgang til ske-mad - 5 mdr.
Kære Helen,
Jeg har gennem måneder læst dine kloge besvarelser til andre mødre og har nu selv brug for et godt råd.
Vores datter er nu 5 måneder og jeg skal starte på arbejde (deltid) om 10 dage (hvorefter far overtager barslen). Jeg har hele tiden ammet fuldt ud. For en uge siden startede jeg med ske-mad (Nestle risgrød), men det fungerer bare ikke. Måske er jeg for resultat-fikseret, men jeg er så stresset over at det om en uges tid altså bare skal virke for der er jeg der jo ikke til at give bryst istedet.
Hun er komplet uinteresseret i maden (som jeg tolker det). Hun har ikke en eneste gang åbnet munden frivilligt, men jeg har fået nogen skefude ind ved at lege og få hende til at grine. Jeg ved ikke om hun ikke er klar endnu (hvad gør jeg så?) men det virkede hun som, fordi hun meget nysgerrigt følger min mad og drikke og altid rækker ud efter min mad. Eller måske hun ikke er sulten nok. Jeg ammer altid efter grøden - og der guffer hun løs.
Hvor meget grød skal hun egentlig spise for at hun har fået et måltid der svarer til en amning? Skal jeg bare fortsætte med at "tvinge" maden i hende (hun græder eller brokker sig aldrig over maden, men vender sig væk og lukker munden og leger med hagesmækken). Det er meningen at jeg vil amme morgen, aften og nat fortsat. Hun har aldrig fået flaske - og kan derfor nok ikke finde ud af det. Bruger heller ikke sut.
Hun er en sund og rask pige (7,5 kg - 65 cm) som sover 2 middagslure a' 2 timer og 11 timer om natten med 2-3 nat-amninger.
Jeg håber du kan sige noget klogt om det ske-mad, jeg vil jo så gerne give far de bedste betingelser for en vellykket barsel (han glæder sig sådan til det - og jeg glæder mig til at arbejde lidt igen).
Mange hilsner Dorte