Brev:
Kontakt - skal jeg være bekymret?
26. marts 2009
Alder:
2 mdr.
Kontakt - skal jeg være bekymret?
Hej Helen.
Nu skriver jeg til dig igen, da jeg ikke helt ved, om jeg skal være bekymret..
Vores datter på 11 uger, som er meget glad, aktiv og nysgerrig, vil ikke ligge i arm som så mange andre spædbørn. Lige så snart man ligger hende ned, for feks. at få øjenkontakt med hende, bliver hun fuldstændig "hysterisk" og kaster sig bagover. Hun vil gerne sidde op, så hun kan kigge rundt og følge med, men så snart man vender hende ind mod sig, protesterer hun. Jeg synes da at hun, mens hun stadig er så lille, burde elske og ligge og kigge på os i vores arme.. Hun gider kun vende ind mod os, hvis hun er træt og gerne vil falde i søvn. Er hun måske for nysgerrig eller?
Det skal siges, at hun elsker at have øjenkontakt med os, når hun ligger foran os på aktivitetstæppet, puslebordet eller vores lår. Hun søger også selv kontakten og pludre og smiler, så på det område mangler der bestemt ikke noget. Vores egen sundhedsplejerske har også vurderet god øjenkontakt, når vi "leger" med hende.
Når hun får flaske, som hun har fået siden hun var 2 uger, ligger hun heller ikke stille og roligt og spiser. Hun er begyndt at dreje hovedet rundt fra den ene til den anden side og kigge efter alt muligt. Det gør ofte, at hun har svært ved at koncentrere sig om at spise, så her er øjenkontakten også meget svær at få med hende. Er det mon en periode?
Er der grund til at være bekymret, når hun elsker at have øjenkontakt når hun ligger foran os, men ikke vil når hun ligger i vores arme?
Håber du forstår mit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Maria