Svar: Rosiner - 14 mdr.
25. marts 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Pia
Det er korrekt at vi i Danmark anbefaler at man holder indtaget af rosiner til børn nede på max 50g om ugen. Børn må altså gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder og dette skyldes at rosiner kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A.
Hvis et barn på 10 kg spiser 20 gram rosiner om dagen med et typisk indhold af ochratoksin A på 2,5 mikrogram pr. kg vil knap 1/3 af det tolerable daglige indtag af ochratoksin A blive fyldt op udelukkende fra rosinerne og ikke give så meget plads til indtag af ochratoksin A fra kornprodukter.
Det betyder ikke noget, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og så ikke spiser rosiner de næste dage. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget og som derfor skal begrænses.
Jeg vil formode at du kan finde engelsk sprogede hjemmesider som også omtaler problemer med Ochratoksin A. Jeg kan se at de på kidshealth.org skriver at man skal undgå at give små børn rosiner, men der er ikke begrundelse med.
Hvis du søger på WHO's hjemmeside på 'ochratoxin A children' så kommer der også flere ting frem, bla. link til The European Community "sampling methods and methods of analysis for the official control of the levels of aflatoxin and ochratoxin A in food for infants and young children. (Official Journal of the European Communities, No. L 113, 20 April 2004, pp. 14-16), måske dette kan lede dig på sporet, af noget materiale du kan bruge. Det handler dog mere om at der overordnet skal være regler for og kontrol at mængden af Ochratoxin A i mad til spæd og småbørn.
En lettere løsning er måske at skrive til fødevarestyrelsen og spørge om de kan henvise dig videre ... :o)
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske