Svar: At sidde selv - 7 mdr.
25. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Julie
Det er helt normalt det du fortæller, de fleste børn er 8 måneder inden de begynder at kunne sidde mere selvstændigt på gulvet.
Det vigtigste lige nu er at din datter triller så meget som muligt, jo mere hun gør det, jo stærkere bliver hun også i ryggen og jo bedre vil hun stille og roligt også blive til at sidde. Det er rigtig fint at hun sidder i høj stol, når hun skal spise - prøv om ikke hun kan undvære at blive støttet med ekstra puder her ... Det er vigtigt at det er hende selv, som holder balancen i stolen :o)
Når hun begynder at kunne sidde mere frit på gulvet, så vil hun i begyndelsen forsat side ustabilt, hun vil falde til siden og bagover eller forover og derfor er det vigtigt, at du sidder med hende i starten. Sæt dig på gulvet med hende, så hun sidder imellem dine ben, så du kan gribe hende, hvis hun falder til siderne, forover eller bagover. I takt med at hun bliver mere og mere stabilt siddende, så kan du lægge ammepuden, en sammerullet dyne eller lignende omkring hende, så hun falder blødt, hvis og når hun falder.
Når hun sidder, så hjælp hende med at bukke benene, så hun har let spredte bukkede ben, så kan hun bedre holde balancen i forhold til, hvis benene er strakte.
Og tak - jeg nyder det gode vejr :o) Ha´en god dag ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske