Brev:
Sover kun 30 min ad gangen om dagen
25. marts 2009
Alder:
1 mdr.
Sover kun 30 min ad gangen om dagen
Hej Helen
Ja så lykkedes det os at blive forældre igen. D. 9.2. blev Lærke født. Hun er en fin pige, der trives og tager fint på. Jeg ammer hende 100 % uden problemer. Siden hun blev født har hun været godt til at sove både om dagen og om natten, men nu er der begyndt at vise sig et mønster, som jeg kun husker alt for godt med storesøster.
Storesøster sov de mange første måneder af sit liv kun 3 lurer a 30 min varighed om dagen. Det resulterede selvsagt i en meget træt og utilfreds baby.
Indtil nu har Lærke sovet en lang lur om dagen på ca. 3 timer. Resten (2-3 lurer) var så de samme 30 min som jeg husker så godt fra storesøster. Det var jeg helt tilfreds med. Men nu er hun begyndt at vågne efter de 30 min til alle lurerne. Det er 5 dage siden hun tog den lange lur selv. Jeg forsøger at få hende til at sove videre ved at køre hende i barnevognen eller vuggen, og det har virket 1 af dagene, hvor hun faldt i søvn og sov 2 timer efter det. De andre dage har jeg opgivet at få hende til at sove videre, enten fordi hun skreg eller stadig ikke sov efter en time.
De dage har hun kun har sovet 30 min ad gangen 4-5 gange i løbet af dagen. Hun er ikke vrøvlet eller utilfreds imellem lurerne, men bliver selvfølgelig hurtigt træt. Hun sover stadig fint om natten. 3-4 timer ad gangen i vuggen.
Det skal lige siges, at det ikke er svært at putte hende. Det foregår ved, at hun falder hen på min arm oftest efter en amning og jeg ligger hende i vugge eller barnevogn, hvor hun mosler rundt et kvarters tid inden hun selv falder i søvn. Så jeg går ud fra, at hun er træt nok?
Jeg er i tvivl om, hvordan jeg bedst håndterer dette. Det er klart, at jeg skal forsøge at hende til at sove videre mindst en gang om dagen. Men hvordan griber jeg det an de dage, hvor hun nægter at sove en lang lur? Jeg har indtil nu ammet efter hver lur som om hun havde sovet længe og hun spiser også fint hver gang på begge bryster. Men jeg er alligevel i tvivl om, om jeg risikerer at hun sjatspiser og sjatsover?
Skal jeg forsøge at få hende til at sove igen så hurtigt som muligt eller skal jeg snakke og underholde så længe hun orker, hvilket selvsagt er kortere og kortere som dagen skrider frem? Og ikke mindst...hvad i er alverden er grunden til at begge mine børn har svært ved at skifte søvnfase på denne måde? Hvad er det jeg gør, der forårsager dette?
Hilsen mor til 2