Svar: Vil ikke sove om dagen - 2 mdr.
25. marts 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Louise
Tillykke med den lille pige :o)
Når små børn har svært ved at sove om dagen, så skal man altid overveje om barnet får mad nok. Jeg kan ikke ud af dit brev se om du ammer eller om du giver flaske, men du skal være opmærksom på at hun har brug for meget mælk imellem sine lure.
Med den alder hun har, så vil det være rigtig fint, hvis du kunne begynde at arbejde på lidt struktur i løbet af dagen. Du kan ikke putte hende til helt fast tider endnu, men du kan godt arbejde lidt på det og du kan godt indføre et lidt mere fast putteritual, en fast måde at putte hende på, så hun ligesom lærer at når de ting sker, så er det fordi det er sovetid. Derfor er det fint at du forsøger med en sut og derudover også evt. en sutteklud ved ansigtet, ligesom du kan svøbe hende, putte hende i en voksipose eller lignende, så hun hver gang hun skal sove oplever det samme ritual.
Du skal regne med at hun har brug for at sove 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Hun vil normalt ikke kunne være vågen i mere end 2 timer mellem hver lur, så skal hun sove igen.
Hvis du ammer hende, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at amme hende to gange imellem hver lur. Det vil for det først sikre at hun bliver fyldt rigtig godt op inden hun skal sove igen og det vil samtidig øge din mælkemængde og derved gøre, at hun begynder at kunne sove et lidt længere stræk af gangen, når hun så sover :o)
Prøv derfor at finde en rytme, hvor du ammer hende, når hun vågner af en lur, lad hende spise godt, effektivt og længe fra det ene bryst. Herefter skifter du hende så, pludrer med hende, leger lidt osv. og inden hun så skal sove igen, så ammer du igen, men fra modsatte bryst. Og herefter skal hun så puttes til lur.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun skal her holdes svøbt i et klæde, så hun ikke oplever skiftet fra din favn til seng for stort og så skal hun have en sut og en sutteklud ved ansigtet. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. sig syyy eller syng en lille sang, eller hvad du nu plejer - det som nu skal være jeres putteritual :o)
Man kan godt komme ind i en rytme, hvor man kommer til at putte lidt for tidligt, fordi barnet som din datter begynder at powernappe mere og således sover kortere og kortere lure. Det er her vigtigt at du er opmærksom på at hun skal være vågen og aktiv i sine vågne perioder og først skal puttes, når tid er.
Du skal prøve at lægge mærke til hendes signaler. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Mit råd til dig er altså at du prøver at lægge mærke til hvilken bevidsthedstilstand hun er i. Det kunne godt ske, at du nogle gange kommer til at putte hende for tidligt, at du putter hende der, hvor hun egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt. Derudover tænker jeg som sagt at du skal prøve at vurdere om hun har behov for lidt mere mad og derfor forsøge at få lidt ekstra i hende mellem hver lur.
Med hensyn til sut, så ved jeg at nogle børn, som har afvist sutten flere gange, har ville tage imod en sut fra Nuby eller Pigeon. Det vigtige her, kan være at vælge en sut, som er elastisk, altså en sut, barnet kan arbejde lidt mere med i munden. Ellers må du forsøge dig lidt frem og se om en eller anden model vil blive accepteret :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske