Brev:
Vil ikke sove om dagen - 2 mdr.
25. marts 2009
Alder:
2 mdr.
Vil ikke sove om dagen - 2 mdr.
Hej Helen
Den 27.1.09 fik min kæreste og jeg en dejlig datter, der fra starten af har været sund, aktiv og opmærksom. Hun havde mange problemer med maven i starten, og vi prøvede zoneterapi som hjalp hende meget. Hendes desperate skrigeture, hvor hun virkede til at have ondt, er nu væk, skønt!!
Så troede jeg jo lige det hele skulle til at være nemt, men nej. Det sidste lange stykke tid har hun simpelthen ikke villet sove en længere lur om dagen.
Jeg har prøvet at følge dit forslag til dagsrytme for en på hendes alder, jeg har haft sundhedsplejersken på besøg, som gav os gode råd om putning i barnevognen m.m. Men alligevel ser dagen ud som følger:
Jeg ammer hende altid før hun skal sove, og hun viser tydelige træthedstegn med gab og "små" øjne. Jeg tager enten barnevognen frem og putter hende udenfor, går evt en tur, eller putter hende i hendes seng i soveværelset, som hun sover fint i om natten. Hun falder hen, men efter kort tid vågner hun igen og brokker sig. Det er ikke voldsom gråd, bare utilfredshed med et eller andet. Sådan går dagen så med at prøve at få hende til at sove. Efter en time eller mere tager jeg hende for det meste op. Så kan vi godt hygge osv, og hun spiser også igen efter 3 timer, men hele dagen er hun jo på en eller anden måde bagefter "skemaet" og er overtræt. Det kan godt mærkes på hende.
Til aften går det som regel godtnok, hun sover ved 20.00-20.30 tiden, og natten forløber fint. Hun sover 3-4 timer ad gangen.
Jeg synes det er hårdt ikke at have en stund for sig selv til at spise, gå i bad eller bare sidde uden at lytte uroligt efter hvornår hun begynder at klynke.
Har du et bud på en grund til denne uro i hendes krop? Hun er som sagt meget opmærksom og lidt foran udviklingsmæssigt, og jeg tænker lidt på om der er tale om overstimulering eller lignende. Mener dog ikke at jeg overstimulerer hende til hverdag. Da er vi for det meste kun os to, der hygger i ro og fred med lidt leg og nærkontakt.
Jeg vil desuden også høre om du kan anbefale et bestemt mærke sut eller en måde, så hun vil have sut, da hun ikke gider have den og spytter dem vi har langt væk. Håber en sut kunne stilne hendes "brokke"-gråd lidt af.
Håber du kan hjælpe os til en mere fredfyldt hverdag..
Venlig hilsen Louise