Svar: Indkøring i vuggestue - 12 mdr.
25. marts 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Tina
Børn er forskellige og mange børn vil faktisk have det helt fint med at indkøringen forløber rimelig hurtigt. Der kan være mange gode grunde til at aflevere barnet i favnen på dagplejer eller pædagog, fortælle "nu passer xx dig, mor kommer igen" og så vinke farvel og gå. På den mde sender man jo nogle klare signaler til barnet om hvad der skal ske, man overgiver barnet i en anden varetægt og at det er helt okay, - jeg er rolig, du kan være ganske rolig.
Nogle gange kan indkøringen trække for meget ud, hvis man som mor bliver hængende for længe eller hvis man kun er væk ½-1 time af gangen, så kan det gøre barnet mere utryg. For hvorfor bliver mor siddende, er der noget galt siden hun ikke går, hvis mor er utryg ved situationen så må jeg også hellere være utryg ved situationen og så vil jeg i hvert fald ikke være her ... Det samme hvis man er væk i kort tid, så sidder barnet måske og spejder mod døren og venter på at man skal komme ind igen, hvorimod, hvis barnet ret hurtigt lærer at mor kommer, når jeg har sovet og har spist mad, så vil barnet også kunne slappe mere af og deltage på lige fod med de andre.
Det sker så ofte at barnet reagerer efter nogle uger, når der er gået en lille månedstid og alt ellers har forløbet uden problemer, så oplever barnet pludselig at nu er det alvor, det her er hver dag og hele tiden, det er ikke længere nyt og spændende, men faktisk også lidt svært ... Her er det så godt at bruge lidt ekstra tid i institutionen, vise barnet at man gerne vil se hvad der sker der, være en del af den hverdag, som barnet nu har. Derfor skal man her give sig tid når man afleverer - men især, når man henter. Bruge lidt tid på at se på de ting barnet har leget med i dag, bruge tid på at barnet viser en rundt, peger og forsøger at fortælle :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, og giver lidt ro :o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske