Svar: Hellere grød end grøntsagsmos
24. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Charlotte
Med den alder Anabell har nu, så kan hun få mere og mere familiemad, altså mere og mere af den mad I spiser og jeg synes I skal forsøge med mere rigtig mad. Her tænker jeg ikke kun på grøntsagsmos men f.eks. retter med ris og pasta.
Hun kan f.eks. få boller i karry, lasagne, pasta med kødsovs og flere af de lidt gammeldags gryderetter som gullasch, amagergryde, svensk pølsegryde, bøf stroganoff, chili con carne (uden chili) og hvad man ellers kan lave. Du kan bruge grøntsager i gryderetterne, blende dem med så de giver smag og maden må meget gerne smage af noget.
Hun må fortsat gerne få mad i stykker og hun må også meget gerne bibeholde sin grød om morgenen og om aftenen inden sengetid, så I er sikre på at hun starter dagen med noget godt og slutter dagen af mæt og tilfreds. Men dagen igennem skal I forsøge at få så stor variation i hende som muligt og om aftenen må I prøve med de lidt gammeldags retter for at se om ikke det kan få hende i gang.
Ellers tænker jeg, at det vigtigste er at hun trods alt spiser og synes det er hyggeligt og rart at spise. Det er godt at hun mundmotorisk øver sig i at spise mad i stykker, øver sit pincetgreb osv. Det er alt sammen rigtig fint :o) Kød, fisk, hårdkogt æg, pasta og lignende kan også gives til frokost, så disse fødevarer ikke kun hører aftenen til og på den måde sikrer I hende større variation dagen igennem.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske