Svar: En 3 årigs søvn
3. maj 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Nina
Ja der er stor forskel på børns sovevaner, også søskende imellem.
Din beskrivelse lyder som om at din datter drømmer meget. Alt hvad hun oplever i løbet af dagen bliver bearbejdet om natten. Nogle børn drømmer mere end andre, både gode og onde drømme, nogle børn har tit mareridt og andre børn går i søvne.
Hvis jeres datter i søvne sætter sig op, men i øvrigt ikke virker ulykkelig eller bange, så prøv at lade hende være og se om ikke hun selv finder ud af at lægge sig ned igen for at sove videre.
Vær opmærksom på om jeres datter ser noget i Tv eller hører ting, som kan virke uhyggelige og dermed give en mere urolig nat. Nogle gange er det ting, som vi finder helt ufarlige, som kan skræmme barnet, simpelthen fordi barnet ikke forstår det. Et eksempel er at man f.eks. på sygehuset gør meget ud af ikke at sige til et barn 'jeg vil lige tage din temperatur', hvor barent bliver ulykkeligt fordi det ikke forstår at man vil tage noget fra det. I stedet kan man sige 'jeg vil lige måle din temperatur'.
Hvis jeres datter går i børnehave så vær opmærksom på, hvad hun fortæller, hvilke oplevelser hun har haft. Det kan være en almindelig leg, som de store drenge der har leget at der bor en død murer i kælderen, og din datter er bange fordi hun ikke helt kan forholde sig til, hvad der er fantasi og hvad der er virkelighed, eller simpelthen ikke forstår hvad det er, andet end at det er noget farligt.
Lyt til hende og vær opmærksom på, hvad hun fortæller om sin dagligdag,- måske giver det en forklaring på hendes urolige søvn.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske