Svar: For mange flasker i løbet af dagen
24. marts 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev, dejligt at høre, at du har været glad for og kunne bruge de svar jeg har givet andre :o)
Det er ganske rigtigt set, at din dreng får alt for meget mælk, faktisk skal han kun have det halve - 400ml mme dagligt.
Det er lidt usædvanligt at han allerede i en alder af 10 måneder kan nøjes med kun en lur dagligt og sover middagslur af 3 timers varighed. Det er dog helt okay, han lyder jo til at trives med det, han får sit behov for søvn fint dækket samlet set, så det er rigtig fint.
Det lyder som om at han er meget afhængig af sin flaske og at det derfor vil være svært for jer, at fjerne flaskerne fuldstændig fra den ene dag til den anden. Derfor vil jeg foreslå jer, at skære ned i mængden af flaskerne, han behøver ikke få 200ml hver gang, han kan sagtens nøjes med 100 ml i stedet for. På den måde vil han sandsynligvis også begynde at spise lidt mere rigtig mad, tingene hænger jo sammen :o)
Mit forslag til en dagsplan ud fra de tider du har skitseret ser således ud:
Tidlig morgen 05: 100 ml MME
Morgen 7.30-8.00: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugt, vand af kop.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf eller lignende, suppleres med kogte pastaskuer, stykker af frikadelle og kogte grøntsager (kartoffelbåde, kogte ærter, majs, gulerod osv.) Må også meget gerne blive supplere med lidt grøntsagsmos, det kan fint være mos fra glas svarende til alderen. Vand af kop.
Puttes til middagslur med 100ml i en flaske
Eftermiddag 15.30: Frisk frugt, ½ bolle med smør, ost, lidt flerkornsgrød eller måske lidt tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, müsli eller bare lidt rugbrød ligesom nu. Det er fint. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Han kan spise det samme som I andre, børnevenlige retter er f.eks. lasagne, pasta med kødsovs, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks med pesto, fiskefileter, pangasiusfileter med tomatsovs og parmesan osv. Hvad I nu får. Vand af kop.
Kan suppleres med en frugtgrød med mælk til dessert eller kan få en godnatgrød inden han puttes. Det kan være havregrød, flerkornsgrød, øllebrød. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske på 150ml ca kl. 19-19.30 som nu
Sen aften 23-24: Flaske med 100ml og hjælpes videre i søvnen.
som du kan se ud af denne plan, så har jeg altså valgt i at I i første omgang skal bibeholde flaskerne de 4 gange dagligt fremfor at fjerne dem fuldstændig. I stedet skal du så skære betydeligt ned i mængde, så han kun får det ½ af hvad han får nu. På den måde møder du ham og anerkender hans behov for netop flasken, men det er dig, der styrer hvor meget mælk han får og mængden er alt for stor. Der er kun en til at skrue ned og det er dig ... :o)
Håber planen her er overskuelig for jer at komme videre med, fortsat held og lykke med projektet. God weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske