Svar: 3 1/2 år - sover hos mor og far
3. maj 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære mor
Jeg synes at det er nogle rigtig fine overvejelser I har gjort jer i forbindelse med at jeres døtre skal føle tryghed, når de skal puttes, men jeg godt forstå at situationen er uholdbar nu; især når far har måtte sove andet sted.
Så vidt jeg forstår så sidder I ved siden af jeres yngste datter i jeres soveværelse. Var det ikke muligt at I puttede hende i sin egen seng, og I så sad ved siden af og langsomt flyttede stolen længere væk?
I kan gøre det at I putter pigerne i soveværelset og så flytter dem ind i eget værelse, når I selv går i seng. Det kan naturligvis diskuteres hvor god denne metode er, da børn selvfølgelig har godt af at lære at falde i søvn i eget værelse og da metoden også kan medføre at de får deres søvn afbrudt, men jeg synes at det kan være et forsøg værd. Det er også en oplagt mulighed for lige at hjælpe barnet på toilettet, så man er sikker på at de holder sig til næste morgen. Det gælder naturligvis især børn som 'øver sig' i renlighed.
En mulighed er også at I indfører at lægge en madras på gulvet i soveværelset. På den måde sover jeres datter/døtre i samme rum som jer, men ikke i samme seng og det kan derfor være nemmere at flytte videre ind i eget værelse efterfølgende.
Håber noget af ovenstående vil hjælpe jer lidt videre. Held og lykke og sov godt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske