Brev:
3 1/2 år - sover hos mor og far
3. maj 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
3 1/2 år - sover hos mor og far
Vi har en datter på 3 1/2 år, som vi adopterede fra Kina, da hun var 14 mdr. gammel. Hun havde boet på børnehjem og var vant til at sove i sin egen seng dér. Vel hjemme fik hun da også sin egen seng ved siden af os i soveværelset, og de første tre måneder var det overhovedet ikke noget problem at få hende til at falde i søvn. Men en dag blev hun meget, meget ulykkelig og smed sig nærmest på hovedet ud af sengen og nægtede at sove i den. Det samme gentog sig de flg. dage. Derfor fik hun lov at sove i vores seng, og det har hun gjort siden!
Trods flere forsøg nægter hun at sove i sit eget værelse, og da storesøsteren på 7 år stadig kommer ind og ligger i dobbeltsengen om natten, er der så stor trængsel, at min mand i over et år har sovet i et andet værelse.
Vi synes, det er en uholdbar situation. Vi vil gerne have lidt mere privatliv, men ved ikke, hvordan vi skal få vores yngste datter vænnet til sin egen seng i sit eget værelse. Et par gange har hun ønsket at sove sammen med sin storesøster, men efter 10 minutter er det ikke sjovt længere, og så er det dobbeltsengen igen.
Indtil for nylig har vi skullet ligge ved siden af vores datter, til hun sov. Nu har vi taget en stol ind og sidder og holder hende i hånden, til hun sover. Det insisterer hun på, selv om meningen egentlig var at rykke stolen længere og længere væk fra sengen, til vi til sidst havnede uden for soveværelset, og hun havde vænnet sig til at falde i søvn alene. (Metoden virkede med vores ældste datter!) Det skulle være første skridt på vejen ind i egen seng, men fungerer altså ikke helt efter hensigten...
Det har været vigtigt for os at sikre, at begge vores døtre skulle føle sig trygge, ikke mindst på grund af deres baggrund som adopterede med den bagage af svigt, utryghed og omskiftelser, de uundgåeligt har med sig. Derfor har vi også givet "lang snor", når børnene skulle puttes. Men nu kunne vi godt tænke os lidt mere "normale" tilstande, så gode råd er meget velkomne.
Med venlig hilsen ellers ovenud lykkelig mor til to vidunderlige små kinesere