Svar: Måltider og sovevaner
9. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig :o)
Din plan for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud. Det lyder helt alderssvarende og passende med 3 måltider skemad dagligt og det kan også være okay med kun 3 flasker i løbet af dagen + en amning - umiddelbart vil de fleste børn dog også have behov for en flaske sen aften ... - også selvom du ammer tidlig morgen.
Men for at svare på dine spørgsmål i rækkefølge, så lyder det som om at din datter sover rigtig godt om formiddagen og som om at I alle i øjeblikket trives med denne lange lur. Du må derfor gerne lade hende sove, men skal naturligvis så indstille dig på, at hun om eftermiddagen ikke sover så længe, at hun der powernapper mere og det er helt fint. Sammenlangt bliver hendes søvnbehov fint dækket og jeg synes ikke du skal vække hende, som det er lige nu. Hvis hun begynder at sove mere end 3-3½ time om dagen, så kan det være nødvendigt at pille lidt ved hende, for at få hende til at vågne. Det er netop vigtigt i forhold til at hun skal indtage sit behov for mad og mælk i løbet af dagen og ikke begynde at komme ind i en rytme, hvor hun pludselig skal indhente det om natten ...
Det er en rigtig god idé at flytte hende på eget værelse, ellers lyder det som om at I risikere at få "vanebetinget afbrudt søvn", som handler om at jeres datter ikke kan sove med mindre du giver hende sutte i munden. Det er helt naturligt at hun vågner lettere op i løbet af natten, det gør vi alle sammen mange gange hver nat. Vi sparker dynen af, trækker dynen op om os, putter os ind til vores ægtefælle, drejer os om på den anden side osv. osv. Det samme gør børn.
Det er naturligt at børn i din datters alder har disse lette opvågninger ca en gang i timen og det er ikke ensbetydende med at du skal give hende sut og lære hende at sove med sut i munden. Det vil være rigtig fint, at forsøge at lade hende komme videre i søvnen selv og det kan, som du selv er inde på, være lidt lettere, hvis hun ligger i et værelse, så I ikke forstyrrer hinanden unødigt. Modsat vil hun naturligvis også have behov for stillingsskift og netop at få dynen om sig, blive hjulpet videre i søvnen - men prøv at undvære sutten de fleste gange, så det ikke bliver en vane, at du skal hjælpe hende med dette :o)
De fleste børn kan begynde med lidt grovere mad i 7-8 måneders alderen og omkring 8 måneder vil de fleste børn begynde med rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer og lignende og således få "mad med mere bid i".
Det er en god idé at tilbyde din datter havregrød, som naturligt er mere groft i konsistensen, ligesom du også kan tilbyde hende flerkornsgrød. Det vil også være rigtig godt at tilbyde hende kogt kød og fisk i grøntsagsmosen, også det er med til at give mosen en lille smule struktur og vende hende til at maden ikke er fuldstændig blændet. Omkring 7 måneders alderen kan du begynde med lidt ris i mosen, for at se om hun kan kapere dette, mosen kan du mose med en gaffel i stedet for en blender og sådan går du stille og roligt frem.
Du med fordel begynde med større variation af grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Stille og roligt begynder du at tilsætte kogt kød og fisk imosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give hende indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
At sove igennem når man er 6-7 måneder gammel, svarer til at barnet kan sove mellem 5-7 timer uden at få mælk. De fleste børn vil i denne alder have behov for mælk når de puttes og igen sen aften og vil så kunne sove indtil næste morgen tidlig, hvor de får mælk igen. At sove igennem betyder således at barnet ikke længere behøv mælk midt om natten.
At få mælk sen aften og tidlig morgen er dog ofte nødvendigt i flere måneder. Netop for at give plads til mere rigtig mad i løbet af dagen, er det vigtigt at barnet ikke drikker store mængder mælk i dagtimerne og for samtidig at sikre mælk- og væskebehovet og en god nattesøvn, så er det naturligt og helt relevant at tilbyde mælk aften, sen aften og tidlig morgen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes/Flaske og sover lidt videre i jeres seng
Morgen 7.30-8: Havregrød/øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost kl. 13 som nu: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkeskiver og lignende i hånden, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til lur ca kl. 15-15.30
Sen eftermiddag 16.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere den mad I andre spiser og I spiser sammen alle sammen. Tilbydes igen brødskorper, agurk og lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca. 19:30-20, sover i sin egen seng.
Sen aften 23-24: Flaske med mme, spises mere eller mindre i søvne og puttes igen i egen seng, sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg tror jeg er kommet igennem alle dine spørgsmål, håber du her hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske