Brev:
Måltider og sovevaner
9. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Måltider og sovevaner
Kære Helen
Først - tusind tak for en fantastisk brevkasse, det er skønt og kan læse om hvad der rører sig hos andre forældre - da vi jo ofte sidder med de samme problemstillinger.
Jeg har følgende spørgsmål ang. måltider/sovevaner til min datter på 6 mdr.
Jeg har for 2 dage siden begyndt og indføre 3.skemåltid til frokost/tidlig eftermiddag.
Vores rytme ser nogenlunde sådan ud:
ca. 4:30-5:30 vågner - Ammes eller MME
Sover videre i vores seng til ca. 7:15-8:00
Ca. 8:00 - Havregrød/Øllebrød + vand af kop
Ca. 9:30-10 Ca. 150 ml MME
Ca. 10: Puttes til lur
Ca. 13-13:30 Hirsegrød m/frugtmos (hjemmelavet)
Ca. 15:30 Ca. 150 ml MME
Ca. 15:30 Puttes til lur
Ca. 16:00-17 Grøntsagsmos
Ca. 19:30-20 Ca. 150-200 ml MME - Puttes til natten
Hun sover nogle gange 3-3,5 time formiddagslur og derfor er det ofte tidlig eftermiddag når hun vågner og skal have grød. Jeg er i tvivl om hun får nok mæk til og få dækket hendes behov? og burde jeg vække hende noget før ?
Hun er begyndt og vågne en del om natten - ofte kun for at få sutten, men er det noget der hører op i takt med hun bliver ældre? Min datter har aldrig rigtigt givet tegn på når hun er sulten og virker altid veltilpas, det er ofte og gætte sig lidt frem til at hun nok er sulten.
Burde jeg vække hende efter 3-4 timer nattesøvn og give mad ?
Vi har besluttet og flytte hende ind på hendes eget værelse en af dagene, da vi ofte vågner ved hun vender sig eller ligger uroligt og omvendt så måske det kunne hjælpe. Tror måske også jeg giver hende sutten for meget i løbet af natten, hvor hun måske ville have været faldet hen af sig selv hvis hun måske lå på sit eget værelse - hun græder jo ikke, blot lidt "knirken".
Hvornår skal hun begynde og have lidt grovere mad? og hvad med kød/fisk, hvordan tilberedes det? Jeg purerer stadig grøntsags/frugtmos gennem en sigte og jævner med MME.
Hun får også havregrød lavet på sødmælk nogle gange.
Har læst bogen "godnat og sov godt" - man skal vist tage den med et gran salt men der er nogle godt pointer - bla. står der at børn fra 6-7 mdr. alderen burde kunne sove 11-12 i et´stræk hvis de får de måltider de skal om dagen - er det rigtigt ?
Hun vågner som regel efter nøjagtig 1 time (gælder både om dagen/aftenen), men kun for at få sutten - er der en forklaring på det ?
Min datter bliver puttet i egen seng til natten og sover om natten i barnevognen. Hun kan ofte små "knirke" lidt, når jeg kommer hen til hende smiler hun og ser "vågen" ud så snart jeg giver hende sutten "ruller" øjnene og lukkes igen... er hun vågen eller?
Jeg har prøvet og ligge hende til sen eftermiddagslur i hendes egen seng, men så brokker hun sig så nu kommer hun ud i barnevognen istedet.
Jeg glæder mig til at høre dit svar.