Svar: Adfærd og opdragelse
Kære KB
Det er synd at I har været ramt så hårdt af gentagende sygdomsperioder, det tærer naturligvis på overskudet hos både barn og forældre og det lyder rigtig fint, at I har "båret over" med mange ting i hverdagen for at skabe lidt ro. Du spørger om I har været for servicerende og det tænker jeg umiddelbart ikke. Det lyder fint og alderssvarende den måde du beskriver din dreng på og der er ikke tale om at "I skal rette skuden op". Det handler snarere om at møde ham i den alder og udvikling som han gennemgår lige nu.
I alderen 12-18 måneder sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med børn. De begynder at gå alene, de klatrer op og ned af møbler, de spiser selv, begynder at tale og give udtryk for flere ting verbalt, de nyder ritualer, der må meget gerne ske det samme i dag som i går - det giver ro og tryghed, det er hyggeligt og rart. De begynder også at kunne bygge tårn med 2-3 klodser, de begynder at kunne finde ud af puslespil med knopper, slå på et hammerbræt og de begynder at kunne kaste med en bold.
De har i den alder interesse i at være sammen med andre børn, de nyder at være sammen med nogen der fysisk minder om dem selv (samme højde og drøjde) og de lærer af hinanden og af at efterligne hinanden. De leger dog ofte ikke sammen, men leger ved siden af hinanden.
At jeres dreng i denne alder, har haft svært ved at bygge klodser, er begyndt at kaste med tingene, ikke kan finde ud af at dele legetøj osv. er helt naturligt for hans alder og den udvikling han går igennem. Der er således ikke noget unormalt i den måde I beskriver jeres dreng på, han lyder til at udvikle sig fint og alderssvarende.
Nu er han 1½ år og i 1½-2 års alderen udvikler han sig naturligvis mere og mere. Det vil i denne alder stadig være meget vigtigt for ham at være sammen med mor og far. Det er sjovt og dejligt at være med i de daglige gøremål, det er betydeligt mere interessant end at lege for sig selv. Det kan være at dække bord, hænge vasketøj op, vaske de store legeklodser eller vaske dukken.
Jeres dreng lærer af de ting han ser jer gøre og netop ved at være med i de daglige gøremål, for han oplevelsen af at han er betydningsfuld i jeres familie, at det er dejligt at hjælpe hinanden. Stille og roligt frem mod 2 års alderen og derefter vil hans leg være efterligning af jeres dagligdag. Det kan være dukken der puttes i seng, biler der køres i garage, bord der dækkes, når der inviteres til kaffeselskab osv. Omkring 2 års alderen begynder børn at lege mere selv, stadig ofte med støtte og igangsættelse af forældre eller andre voksne. Han vil f.eks. gerne have du kommer og smager på 'plastikmaden', når han har kokkereret eller har brug for at du hjælper ham med at samle togbanen så han kan køre med toget.
Prøv når I leger sammen at skiftes til at tage initiativ, tal lidt med ham om, hvad man kan gøre nu og få ham selv til at vælge "hvilken klods skal vi vælge nu ..? Den gule klods, den er flot.." så I taler om det I laver og du motiverer ham til at forsøge selv.
Det kan være svært at ...
... hygge sig med børn i 1½-2 års alderen, det er ikke altid at han gider sidde på skødet og læse bog. Han har en naturlig motorisk stor uro, han løber meget mere rundt end han sidder stille og det er helt normalt. Derfor må I finde andre måder at være sammen på, det kan være at danse til musik eller at hoppe, slå koldbøtter eller hvad I nu kan finde på - på en madras på gulvet.
At kigge i bøger er spændende, men det er de færreste børn som synes det er spændende at få læst op i denne alder. Derimod kan man kigge på billederne, finde bøger med billeder af ting fra hverdagen, som er noget barnet kender, noget som interesserer barnet og så kan man pege og tale om billederne og digte en historie om hvad der sker.
Hvis man har brug for stille aktivitet, så kan det også være en god idé at bage boller og lade ham sidde med dejen i hænderne, ligesom man også kan male fingermaling, lægge simple puslespil eller spille billedlotteri med meget simple motiver. Igen er børn forskellige - stille leg er god generelt meget kortvarigt, det er bedre at gå en tur, løfte stenene og kigge på regnorme, biller og hvad der ellers kan være. Løbe på bakker, gå op og ned af træstubbe, grave i sandkassen, lege med vand og vandkande, sand og skovl.
I 1½-2 års alderen vil mange børn også nyde en scooter, hvor de kan køre af sted ud i verden, de vil elske at spille bold, vippe, gynge osv. så en legeplads i nærheden kan være et besøg værd.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Jeg skriver naturligvis alt dette fordi jeg tænker, at jeres dreng lyder til at udvikle sig sundt og alderssvarende og det er synd, hvis I har en opfattelse af andet eller tror I har gjort noget forkert :o)
Når jeres dreng smider med klodserne, fordi de driller og han ikke kan få dem samlet, så prøv at sætte ord på "Sååå, driller klodserne, det er også irriterende, skal mor hjælpe dig.." i stedet for at skælde ham ud over at han smider med tingene. Hvis han virker glad og kåd og ikke har overblik over hvad man må smide med og ikke må smide med, så må I fortælle ham at han ikke må kaste med tingene, hvis han har lyst til at kaste, så kan I gå ud i haven og spille bold. Det handler således om at anerkende, den situation han er i.
Nogle gange har han brug for at I møder ham og viser at I godt forstår at det er frustrerende at ville så meget og stadig ikke kunne det. Andre gange har han brug for at I hjælper ham til at bruge sig selv fysisk, på stedet og med ting, hvor det er tilladt og godt.
Når børnene holder fast i legetøjet og ikke vil give det fra sig, så er dette også helt naturligt for deres alder. Her ligger der en pædagogisk opgave i at finde ud af, hvem af børnene der skal lege med lige netop det stykke legetøj på det tidspunkt og hvem der så skal trøstes og hjælpes igennem den fortvivlelse det er, når man ikke får sin vilje. Børn skal jo også lære at dele og når man er 1½ år, så kan man slet ikke overskue og har slet ikke den hjernemæssige modenhed der gør, at man er i stand til det.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
22. november 2024 | Opdragelse | 3 år
Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...
13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...
26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....
17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....
16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.
Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...
Viden om børn:
Klumpfod
Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.
Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.
Drenge fødes hyppigere...
Ærter
Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.
Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.
Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.
Ærter indeholder protein, samt...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.
Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)
Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.
Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!
Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!
Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder