Svar: Adfærd og opdragelse
8. marts 2009
Alder:
18 mdr.
Kære KB
Det er synd at I har været ramt så hårdt af gentagende sygdomsperioder, det tærer naturligvis på overskudet hos både barn og forældre og det lyder rigtig fint, at I har "båret over" med mange ting i hverdagen for at skabe lidt ro. Du spørger om I har været for servicerende og det tænker jeg umiddelbart ikke. Det lyder fint og alderssvarende den måde du beskriver din dreng på og der er ikke tale om at "I skal rette skuden op". Det handler snarere om at møde ham i den alder og udvikling som han gennemgår lige nu.
I alderen 12-18 måneder sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med børn. De begynder at gå alene, de klatrer op og ned af møbler, de spiser selv, begynder at tale og give udtryk for flere ting verbalt, de nyder ritualer, der må meget gerne ske det samme i dag som i går - det giver ro og tryghed, det er hyggeligt og rart. De begynder også at kunne bygge tårn med 2-3 klodser, de begynder at kunne finde ud af puslespil med knopper, slå på et hammerbræt og de begynder at kunne kaste med en bold.
De har i den alder interesse i at være sammen med andre børn, de nyder at være sammen med nogen der fysisk minder om dem selv (samme højde og drøjde) og de lærer af hinanden og af at efterligne hinanden. De leger dog ofte ikke sammen, men leger ved siden af hinanden.
At jeres dreng i denne alder, har haft svært ved at bygge klodser, er begyndt at kaste med tingene, ikke kan finde ud af at dele legetøj osv. er helt naturligt for hans alder og den udvikling han går igennem. Der er således ikke noget unormalt i den måde I beskriver jeres dreng på, han lyder til at udvikle sig fint og alderssvarende.
Nu er han 1½ år og i 1½-2 års alderen udvikler han sig naturligvis mere og mere. Det vil i denne alder stadig være meget vigtigt for ham at være sammen med mor og far. Det er sjovt og dejligt at være med i de daglige gøremål, det er betydeligt mere interessant end at lege for sig selv. Det kan være at dække bord, hænge vasketøj op, vaske de store legeklodser eller vaske dukken.
Jeres dreng lærer af de ting han ser jer gøre og netop ved at være med i de daglige gøremål, for han oplevelsen af at han er betydningsfuld i jeres familie, at det er dejligt at hjælpe hinanden. Stille og roligt frem mod 2 års alderen og derefter vil hans leg være efterligning af jeres dagligdag. Det kan være dukken der puttes i seng, biler der køres i garage, bord der dækkes, når der inviteres til kaffeselskab osv. Omkring 2 års alderen begynder børn at lege mere selv, stadig ofte med støtte og igangsættelse af forældre eller andre voksne. Han vil f.eks. gerne have du kommer og smager på 'plastikmaden', når han har kokkereret eller har brug for at du hjælper ham med at samle togbanen så han kan køre med toget.
Prøv når I leger sammen at skiftes til at tage initiativ, tal lidt med ham om, hvad man kan gøre nu og få ham selv til at vælge "hvilken klods skal vi vælge nu ..? Den gule klods, den er flot.." så I taler om det I laver og du motiverer ham til at forsøge selv.
Det kan være svært at hygge sig med børn i 1½-2 års alderen, det er ikke altid at han gider sidde på skødet og læse bog. Han har en naturlig motorisk stor uro, han løber meget mere rundt end han sidder stille og det er helt normalt. Derfor må I finde andre måder at være sammen på, det kan være at danse til musik eller at hoppe, slå koldbøtter eller hvad I nu kan finde på - på en madras på gulvet.
At kigge i bøger er spændende, men det er de færreste børn som synes det er spændende at få læst op i denne alder. Derimod kan man kigge på billederne, finde bøger med billeder af ting fra hverdagen, som er noget barnet kender, noget som interesserer barnet og så kan man pege og tale om billederne og digte en historie om hvad der sker.
Hvis man har brug for stille aktivitet, så kan det også være en god idé at bage boller og lade ham sidde med dejen i hænderne, ligesom man også kan male fingermaling, lægge simple puslespil eller spille billedlotteri med meget simple motiver. Igen er børn forskellige - stille leg er god generelt meget kortvarigt, det er bedre at gå en tur, løfte stenene og kigge på regnorme, biller og hvad der ellers kan være. Løbe på bakker, gå op og ned af træstubbe, grave i sandkassen, lege med vand og vandkande, sand og skovl.
I 1½-2 års alderen vil mange børn også nyde en scooter, hvor de kan køre af sted ud i verden, de vil elske at spille bold, vippe, gynge osv. så en legeplads i nærheden kan være et besøg værd.
Jeg skriver naturligvis alt dette fordi jeg tænker, at jeres dreng lyder til at udvikle sig sundt og alderssvarende og det er synd, hvis I har en opfattelse af andet eller tror I har gjort noget forkert :o)
Når jeres dreng smider med klodserne, fordi de driller og han ikke kan få dem samlet, så prøv at sætte ord på "Sååå, driller klodserne, det er også irriterende, skal mor hjælpe dig.." i stedet for at skælde ham ud over at han smider med tingene. Hvis han virker glad og kåd og ikke har overblik over hvad man må smide med og ikke må smide med, så må I fortælle ham at han ikke må kaste med tingene, hvis han har lyst til at kaste, så kan I gå ud i haven og spille bold. Det handler således om at anerkende, den situation han er i.
Nogle gange har han brug for at I møder ham og viser at I godt forstår at det er frustrerende at ville så meget og stadig ikke kunne det. Andre gange har han brug for at I hjælper ham til at bruge sig selv fysisk, på stedet og med ting, hvor det er tilladt og godt.
Når børnene holder fast i legetøjet og ikke vil give det fra sig, så er dette også helt naturligt for deres alder. Her ligger der en pædagogisk opgave i at finde ud af, hvem af børnene der skal lege med lige netop det stykke legetøj på det tidspunkt og hvem der så skal trøstes og hjælpes igennem den fortvivlelse det er, når man ikke får sin vilje. Børn skal jo også lære at dele og når man er 1½ år, så kan man slet ikke overskue og har slet ikke den hjernemæssige modenhed der gør, at man er i stand til det.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske