Brev:
Refluks, skemad og søvn
4. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Refluks, skemad og søvn
Hej Helen.
Jeg har en dreng på 5 mdr. Han er et såkaldet "refluks-barn" og får syreneuteraliserende medicin dagligt. Inden han startede med at få medicin, gylpede han meget ofte (næsten konstant) og i meget store mængder, og han tog ikke nok på. Sov desuden enormt dårligt - blev konstant vækket af at han gylpede og maven bøvlede for ham.
Han får udover bryst supplerende MME infamil A.R.
Nu er vi så småt igang med skemad, - hirsegrød med sveskemos. Han får et par teskefulde (ca.3-5) én gang om dagen. Det er han blevet rigtig glad for. Jeg har tilbudt ham kartoffelmos og kartoffelmos med gulerodsmos et par gange, men han er nærmest ved at brække sig hver gang! (Altså det er helt aktiv brækkerefleks med tungen langt ude og løftet ganesejl)... skal jeg forsøge at tilbyde ham det igen eller?? Hvad kan jeg ellers tilbyde ham?
Hvornår og hvordan ved man, at han er klar til at få mere og mere skemad så det bliver et måltid istedet for smagsprøver, og hvornår skal skemaden erstatte mælken mere og mere.
Det er faktisk lidt vanskeligt at "nå" at han skal have tid til at lege, for hver gang han har spist er vi nødt til først at gå rundt med ham lodret på armen indtil mælken er "landet" i maven, og når vi lægger ham ned på gulvet for at lege, er han nødt til at ligge lidt på skrå med eleveret hovede de første 10-12 minutter, for ellers kommer det meste op igen. På den måde går tiden hurtigt, for han skal jo også lige pusles og sove ind imellem... Vi har også ret vanskeligt ved at tumle med ham, pga. det kommer op igen.
Generelt får han ikke så store måltider (mælk), da han ellers gylper det hele op igen, men får derimod mad lidt oftere. Han kan max have ca. 150 ml. mælk i ét måltid. Også det er med til at tiden ofte går med at spise...
I øvrigt sover han aldrig (altså aldrig!) mere end 2 timer ad gangen, hvilket jeg snart har vænnet mig lidt til, men jeg er nu ved at være temmelig slidt! Han ammes udelukkende om natten (altså intet supplement) 3-4 gange, regnet fra kl. ca 22.00 til kl. ca. 6.00. Jeg har et par gange forsøgt også at give ham suplement om natten, da jeg tænkte det var fordi han var sulten og han måske blev mere mæt af MME, men det ændrer ikke på antallet af sovende timer.
Det virker som om at hans "indre ur" nu er stillet på max 2 timer ad gangen!? Kan vi ændre lidt på det, eller må jeg væbne mig med tålmodighed og vente til han bliver 8-9 mdr. og får "rigtig" mad??
Med venlig hilsen
Heidi