Svar: Lure - 4 mdr.
4. marts 2009
Alder:
4 mdr.
Hej Signe
Når du ammer tidlig morgen, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne tage din dreng over og amme ham i din seng. Der vil han så kunne sove lidt videre imens han spiser og på den måde kan du forlænge morgentiden lidt, så han ikke står op kl. 06, men måske først står op kl. lidt i 7.
Ved at strække tiden om morgenen, så han først egentlig vågner og står op kl 7 tænker jeg, at du kan holde ham bedre igang og ikke putte ham før mellem 9-9.30. Det kræver dog også at du på den måde får ændret lurene lidt i løbet af dagen og således ikke putter ham allerede kl. 19. Han er altså nødt til at være mere vågen om aftenen, hvis du også vil have ham til at sove om dagen - tingene hænger jo sammen.
Hvis du synes det er fuldstændig umuligt at ændre på vanerne om dagen, så må du i stedet glæde dig over at han falder omkuld kl. 19, hvor I andre så forhåbentlig kan spise aftensmad i ro og mag, hvilket både du, far og også storebror må nyde :o) Selvom det er hårdt, at have et barn som ikke sover ret meget om dagen, så må man forsøge at se på det positive ellers bliver det endnu mere hårdt :o)
Og så må du prøve at tænke på at det er en periode, at det ændrer sig og at tiden også arbejder for jer. Forsøg at bruge den dagsplan jeg har sendt dig, start med lidt skemad, så du på den måde stille og roligt kommer igang med en rytme for dagen.
Og så må du legalisere at du er træt og at du har brug for en pause. Få derfor far eller en anden til at tage over bare et par timer. Det kan være imens du tager med storebror på legepladsen, så han også mærker at han har en mor, det kan være at tage op at handle, løbe en tur, læse et magasin eller bare gå i seng og sove hvis det er der dit behov er. Det er vigtigt at du også tillader dig selv at sige lidt fra netop for at finde overskud til at være på igen :o)
Hvis din dreng har brug for mælk imens du er væk, så kan det være udmalket modermælk eller modermælkserstatning givet af flaske eller af en kop. Det er okay, du og familien skal jo også hænge sammen!
Med hensyn til søvnbehov, så skal du regne med at børn i 4 måneders alderen har behov for ca 15 timers søvn sammenlagt og der er nogle børn som sover 11-12 timer om natten og derfor kun sover 3-4 timer om dagen. Hvis din dreng puttes kl. 19 og vågner kl. 6.45 - ja så sover han jo faktisk 12 timer om natten, også selvom natten er fyldt med uro, småklynkeri og amning og derfor vil han naturligt måske kun sove 3 timer i løbet af dagen. Da han har den alder han har, så vil hans behov for dagslure være at sove 3 gange dagligt og skal de 3 timer fordeles på 3 lure, ja så sover han måske 3 x 1 time og vil naturligt ikke sove 3 timer i træk ...
Hvis det er sådan han er, så er det hårdt og jeg forstår det godt, men derfor må du også lade dig selv få de pauser du har brug for en gang imellem, så du kan holde til det. Det har hele familien jo brug for at du gør :o)
Pas godt på dig selv, knus herfra og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske