Svar: Kropslig nærkontakt
3. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Charlotte
At din dreng er begyndt at skubbe jer fra sig, når han bliver ked af det og frustreret kan være helt normalt. Det hænger ofte sammen med at han er i gang med at øve sin selvstændighed og således forsøger at adskille sig fra jer forældre - både fysisk og mentalt, en følelse af "jeg kan selv, jeg vil selv".
Lige når barnet bliver ked af det, frustreret så er kroppen ofte i et lidt højt gear og for nogle børn er det simpelthen for svært at krybe ind til forældrene med det samme. Men sætter man sig så i nærheden, så kan man ofte få lov til at nusse deres fødder lidt eller måske bare være der og så invitere barnet til at komme, når det er klar. Når der så er faldet lidt ro på, så plejer de fleste børn at krybe over til forældrene, få knus og kram og så er de klar til at møde verden igen.
Der er altså i forhold til jeres drengs alder og udviklingstrin en naturlig forklaring på at han lige nu skubber jer lidt væk, at det handler om øget selvstændighed og egen vilje.
Når det er sagt, så er der naturligvis også børn der har problemer med tæt fysisk kontakt af forskellige årsager og hvor det kan være relevant at man overvejer om det er noget, man skal hjælpe barnet med. Man er her nødt til at se jeres dreng for at vurdere, hvorvidt det er tilfældet hos jer, det kan man ikke vurdere ud af en brevkasse ...
Nogle børn har f.eks. det der hedder sanseintegrationsproblemer, hvor de kan have problemer med den taktile-sans, følesansen. Disse børn kan have svært ved at blive holdt om, svært ved at blive krammet, ligesom de også kan have svært ved at gå i tætsiddende tøj, ikke bryder sig om at blive vasket med en vaskeklud (køres over kroppen) osv. De har det altså i flere situationer svært med berøring.
Hvis et barn har sådanne problemer, så vil man normalt kunne få hjælp af en fysio- eller ergoterapeut og der vil i kommunen ofte være ansat en sådan. Ellers kan sundhedsplejerske eller egen læge ofte henvise til en, der kan hjælpe og vurdere.
Som sagt, så tænker jeg dog ikke at jeres beskrivelse umiddelbart giver indtryk af at det er sådanne problemer, men snarere at det handler om jeres drengs spirende selvstændighed :o)
Det er rigtig godt at jeres dreng godt kan lige brydekampe, kildeture osv. Han er en motorisk aktiv dreng (det siger mig også at der ikke er tale om problemer med følesansen) og måske er han bare en mere udadfarende og oplevende type, end han er til putte, kys og kram og det er vel okay?
I spørger hvordan I kan hjælpe ham videre og jeg tænker at I måske skulle prøve at give ham lidt massage. Sørge for at han ligger på sin dyne, som er tryg og rar for ham og så massere ham stille og roligt, store blide strøg over hele kroppen, små lette tryk fra tæerne og op over benene - hvad han nu kan lide og som kan giv fysisk kontakt og nærhed. Nogle børn elsker bare at få nusset fødder eller få nusset maven og hvis det er fint for ham lige nu, så er det rigtig godt og en fin kontakt for alle parter.
Jeg håber at I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske