Svar: Hun tager ikke rigtig på
3. marts 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Heidi
Det er okay, hvis I holder en pause i nogle dage, og prøver at lade jeres datter styre det lidt selv, men det er så vigtigt at du ikke bare ammer løs i de dage. Amningen skal stadig være på 3 gange dagligt - morgen, aften og sen aften og hvis hun virker til at have behov for mere, ja så skal hun spise. Det nytter altså ikke noget, at du ikke giver hende rigtig mad og så ammer hende i stedet, så kommer I ikke igang.
Så ja, en pause må hun godt få, hun skal ikke føle sig presset, men skal opleve det at spise som noget dejligt, hyggeligt og rart og det er super med en storebror på 3 som kan lave lidt spas. Måske han kan få hende til at spise lidt - ikke at det skal være hans opgave, men prøv om ikke han kan motivere hende lidt :o) De er gode til mange ting de storebrødre. Hun skal have rigtig mad og ikke mælk - det skal I holde fast i og det er vigtigt fordi hun ikke tager særlig meget på.
Jeg har set på din datters vægtkurve og kan godt se at hun falder lidt på kurven vægtmæssigt. Når man ser på hendes vægt og længde sammen, så ser det dog ud som om at hun stabiliserer sig og hun virker ikke meget tynd i forhold til sin længde, men ser stadig ud til at være over hendes egentlige udgangspunkt ved fødslen ...
Du skal naturligvis sikre dig at hun fortsat tilbydes energiberiget mad og får lidt ekstra fedtstof. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du fortsat bruger modermælkserstatning og smør/olie i grød og mos, kommer smør på den ½ bolle hun evt. sidder og sutter på, forsøger at få hende til at spise lidt fisk - stykker af fiskefrikadelle, rejer, fiskefilet eller lignende fordi fisk indeholder rigtig mange gode fedtstoffer :o)
Hun har også brug for protein og det får hun især via kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din datter spise disse ting også. Hun må f.eks. gerne få ½ hårdkogt æg en gang imellem, ligesom du også kan give hende lidt omelet, en æggepandekage eller hvad du nu kan finde på. netop det at få noget anderledes, kan måske motivere hende til at spise lidt igen - så måske I skal lave lækker morgenbrunch i weekenden med lidt æg, bacon og pølser ...
Rigtig god weekend, håber du hermed har fået lidt ro og også er hjulpet videre på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske