Svar: Ideer til forskellige typer af grød, og hvornår man giver hvad.
3. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Lisa
I 4-6 måneders alderen kan man give grød af ris, majs, hirse og boghvede. Man kan købe færdige produkter beregnet til børn eller man kan lave det selv ved at blande mel/flager med vand, koge det op og tilsætte mme og evt. fedtstof.
Grød af ris og majs er ofte en god startgrød, fordi konsistensen bliver meget lind og fin. Grød af hirse og boghvede bliver lavet af flager og konsistensen bliver således lidt mere fnugget.
Som noget lidt mere nyt, kan man også begynde at lave grød af Quinoa, det giver også en lidt mere fnugget grød og da Quinoa er fri for gluten kan det også gives mellem 4-6 måneder.
Fra 6 måneders alderen, kan man begynde at give de grødtyper, som indeholder gluten. Gluten er især højt i hvede og mindre i havre og rug. Derfor er gode grødtyper at starte med der havregrød og øllebrød, stille og roligt kan man også begynde at give flerkornsgrød og lignende.
Grød af f.eks. havregryn vil ofte være grovere i konsistensen end de andre grødtyper, i hvert fald hvis man laver det selv, hvilket kan være en god idé. Netop den lidt grovere grød forbereder jo også barnet på mad som skal tygges lidt mere :o)
Det anbefales normalt at man kun giver grød 2 gange dagligt og skal barnet have flere skemåltider, så er det vigtigt at de øvrige måltider er grøntsagsmos.
Man kan variere smagen af grød ved at tilsætte forskellige former for frugt og bærmos som topping på grøden. Det giver ud over smagsvariation også en synsmæssig forskellig oplevelse. En risgrød ser forskellig ud og smager forskelligt efter om der er jordbærmos, sveskemos eller f.eks. abrikosmos på toppen.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat god appetit og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske