Svar: Manglende gensynsglæde
3. marts 2009
Alder:
12 mdr.
Hej igen
Der er ingen tvivl om at det har været rigtig hårdt for jeres dreng at blive afleveret et fremmed sted i favnen hos en fremmed dame, vi ville også selv føle os utrygge i den situation og når man er 12 måneder gammel, så kan man ikke med ord fortælle hvad det gør ved en, man kan kun reagere fysisk - græde og være ked af det ... :o(
Når far så kommer og henter, så kan jeres dreng igen ikke med ord fortælle at det her har været rigtig hårdt, det her syntes han faktisk ikke var okay - han reagerer igen fysisk, ved at virke afvisende, slå blikket ned og ikke med det samme kramme sin far.
Det er meget normalt at børn reagerer på denne måde, man ser det f.eks. også hvis forældre har valgt at tage på ferie eller tage i byen og lade barnet blive hjemme og blive passet. Børn kan derefter også godt afvise forældrene, ligesom for at markere, at det her syntes jeg faktisk ikke var okay.
At I har været nødt til at aflevere ham i gæstedagpleje forstår jeg godt og sådan er det. I kunne ikke have gjort det anderledes, når man går på arbejde, så er det jo begrænset, hvor mange barnets sygedage man kan have. Jeres dreng har heller ikke taget skade, og som du beskriver, så livede han jo op og blev sig selv igen derefter, men han har markeret og vist jer at han syntes det her var svært og faktisk ikke okay. Han har vist jer, at han er et lille følsomt menneske, som man så vidt muligt skal tage hensyn til og derfor skal I se det som et sundhedstegn, at han reagerer - Også selvom det gør lidt ondt :o)
At han er glad for sin mormor er dejligt og jeg vil tro at hun er stolt når han tydeligt viser han vil være i hendes favn :o) At han ellers gerne vil se folk lidt an og helst charmerer sig ind på afstand er helt normalt. Lad ham endelig føle trygheden og mærke verden fra jeres skød, det giver ham modet til at udforske og turde mere på sigt.
Det er også helt normalt at børn i perioder virker som om at de glemmer ting de ellers har kunne. Deres hjerne kan ikke altid koncentrere sig om flere ting på en gang og det er ofte sådan, at når barnet udvikler nye færdigheder på et område, så træder de andre færdigheder i baggrunden. De er dog ikke glemt, de ligger stadig lagret der et eller andet sted, men barnet bruger i denne periode bare sine ressourcer på noget andet:o)
Så alt lyder altså hos jer helt normalt, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske