Brev:
Manglende gensynsglæde
3. marts 2009
Alder:
12 mdr.
Manglende gensynsglæde
Hej Helen.
JA - du får lige to mails fra os i dag! :-)
Hvor det dog dejligt trygt at vide at jeg altid kan spørge dig, når jeg bliver utryg/usikker på noget! Du giver sådan nogle ærlige og brugbare svar...
Min mand og jeg har haft en oplevelse, der gør ondt på os... Og som fylder meget i vores hoveder og hjerter!
Nu skal jeg se om jeg kan beskrive den...
Vores søn startede i dagpleje for en måned siden. Da vi ikke kunne få en dagplejeplads til den ønskede dato - men først en måned senere blev han den første måned, efter jeg var begyndt på job, passet hjemme - skiftevis af sin far, mormor, moster og farmor. Det gik fint, men var naturligvis en noget omskiftelig måned. Men som sagt gik det fint og for mig var det faktisk en dejlig start at han blev passet i hjemmet, af folke han kendte!
Den største fornøjelse var at komme hjem og blive modtaget af en glad dreng, der tydeligvis blev glad for at se en. Så blev det tid til at starte i dagpleje og vi fik det ordnet sådan at han kunne starte med nogle kortere dage... Han var lidt pjevset og græd når vi skulle aflevere ham, men dagplejemoren sagde det blev bedre dag for dag. HAn ville dog gerne være ved dagplejemoderen heletiden! HAn blev syg efter kun 3 dage i dagpleje og havde herefter 12 dage hjemme - primært sammen med mig, da han jo var syg 2 dage og da dagplejemoren havde en uges ferie (vi synes ikke han skulle i gæste dagpleje én uge efter han var startet). Efter ferien startede han op igen - og dennegang var han der også kun 3 dage inden han blev syg og var hjemme i 10 dage!
I går (mandag) skulle vi så sende en frisk dreng i dagpleje igen! Han havde i weekenden været meget glad og rigtig kunnet lege, grine og lave numre. Han kunne endda lege lidt selv på gulvet, hvis vi var i nærheden - så vi var rigtige glade for at se vores dreng være rask igen - efter mange dage med en lille pjevset og mor/farsyg dreng. Skæbnen ville at vores dagplejemor nu er syg og vi bliver ringet op at han skal i gæstedagpleje... Vi har ikke rigtig andre valgmuligheder end at køre ham hend til hende - vi har jo begge haft meget fri pga. hans sygdom.
Efter jeg har talt lidt med den "nye" dagplejemor og givet de fornødne beskeder om tøj, mad, søvn osv. siger jeg farvel til min søn og aflevere ham til den "nye" dagplejemor. Han græder ikke - men vil gerne blive ved mig. JEg skynder mig at gå - inden han bliver ked af det! Da jeg sidder i bilen på vej til arbejde er jeg sådan helt tom indeni... Det var lidt svært at aflevere sit barn efter så lang tid til en fremmed. Men tænkte at det nok var værre for mig - end for ham...
Endelig blev det tid til at hente ham - det gjorde hans far og jeg kunne slet ikke vente med at høre hvordan dagen havde været.
Min mand fortalte at han havde været noget ked af det og pjevset - men at han havde spist og sovet i 3 timer. Han fortalte at han kunne høre ham græde inden han gik ind. Da dagplejemoren kommer ud har hun vores søn på armen, grædende. Min mand fortæller at han er fjern i blikket - at han kigger op på sin far, der siger hej til ham, men at han efterfølgende bare kigger ned i jorden og ikke sådan gør tegn til at være glad for at se ham! AV AV... det gjorde bare ondt!! Han liver lidt op på turen hjem i barnevognen og da han kommer hjem og jeg tager imod dem i døren, ser han meget glad ud og basker med armene og vil op til mig/os.
Vi plejer altid at sætte os ind på gulvet 30 min. når vi kommer hjem og lege/snakke sammen. Så kan vores søn kravle rundt imellem os, lege, få knus osv. Og der var han bare rigtig glad - lige i sit es. HAn grinede og hvinte i fryd... han kravlede på skift over til os og fandt en masse legesager frem. alt i alt en rigtig glad dreng... men det der bekymre mig er det tomme blik hos dagplejemoren - har du et bud på hvorfor? Er det et tegn på et eller andet?
Vores søn plejer ellers at virke glad for at se os og være ved os. Han er begyndt at give sådan "knus" og "Kys" og knuge sig smilende ind til os. Han plejer også at række ud efter os hvis han kan se os... Når vi har gæster skal han ofte lige se dem an - og vil ikke bare sådan over til dem. Han vil hellere sidde hos os og vinke til dem/kigge på dem og smile og så senere bliver han mere modig og vil gerne sidde lidt ved dem og lege med dem. MEn på et tidspunkt rækker han ud efter os og vil "tilbage"... Den eneste der plejer at kunne "slå" mor og far er mormor - som han ofte ser. Når hun kommer rækker han selv ud for at kommer over til hende - til hendes store fornøjelse!
Lyder det ellers ikke meget normalt? :-)
Er enkelt tillægsspørgsmål... JEg har læst at man skal være opmærksom hvis ens barn pludselig ikke kan noget det har kunnet... Gælder det også små ting, som fx. at klappe-kage? Vores søn veksler lidt imellem hvad han "kan". Du ved vi spørger ham hvor stor han er og han rækker hænderne over hovedet, spørger ham om han kan klappe kage - og han klapper, om han kan vinke osv... Men nogle gange er det som om han "glemmer" én af dem. Så klapper han ikke i en tid - for senere at genoptager det... Er det sådan noget man skal være opmærksom på - og evt. hvorfor? Hvad kan det skyldes?
Med venlig hilsen
Mig :-)