Svar: Spørgsmål om urolig søvn - 12 mdr.
3. marts 2009
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
At din dreng sover uroligt, vågner, smågræder, søger jer og trygheden om natten lyder helt naturligt i forhold til hans udvikling og dagligdagen, han lige nu er i. Det at han rent motorisk er begyndt at rejse sig ved ting, bevæge sig ud i verden mere og mere på egen hånd, samtidig med at han er startet i dagpleje, har været syg og indkøringen derfor er trukket ud - det giver naturligt både motorisk og mental uro om natten.
Det lyder omsorgsfuldt og kærligt, at du sidder hos ham og tager ham op, beroliger ham og får ham til at slappe af, hvor efter du putter ham igen. Ligesom det lyder helt fint og okay, at han nogle gange kommer ind til jer, hvor han så sover bedre og mere sammenhængende - hvilket I voksne måske også gør?
Da han ikke er mere end 12 måneder gammel og stadig får en flaske inden han skal sove, så er det naturligt at en lille flaske om natten nogle gange er det der skal til, for at han der falder til ro og sover videre. Netop fordi han også har været syg, så hjælper lidt lun mælk. Det at synke hjælper på trykket i ørerne og den lune mælk hjælper på hævede og irriterede slimhinder, skaber passage og giver således frie luftveje - herefter sover han så bedre igen.
Der er ikke noget i det du skriver, som tyder på at han mangler opmærksomhed fra jeres side og det gør ikke noget at I i en periode giver ham den ekstra tryghed han beder om og her ikke er rigide omkring søvnvaner og hvad han må og ikke må. Lige nu lyder det som en fase I skal igennem og det er okay.
I skal naturligvis medtænke hvornår f.eks. flasken midt nat overgå til at blive en dårlig vane og forsøge at stoppe det, ændre rutiner, når og hvis I fornemmer at det er ved at ske. Men lige nu har han brug for lidt ekstra og det er okay. Det er som sagt en fase :o)
Med hensyn til at læse godnathistorie, så er det meget normalt at børn i den alder leger mere med bøgerne. Det er godt med bøger med flapper, bøger der kan sige noget osv. om dagen, men godnathistorien bør måske være en bog som ikke appellerer til stor aktivitetet. For jeres dreng var det måske en billedbog, med store billede af dyr, hvortil du så selv knytter nogle små ord og taler med ham om det. Det kan være "Dyrene på gården", hvor du fortæller at hesten bor i stalden, den siger prrr, grisen grisser sig i svinestien - bvadr hvor bliver den beskidt og en gris den siger øf osv. På den måde kan du snakke lidt og samtidig inddrage ham.
Og ellers kommer glæden ved godnathistorie i takt med at han bliver ældre og netop begynder at forstå mere af hvad du fortæller ham, lytter til din stemme osv.
Så hos jer arbejder tiden altså lidt, håber ovenstående giver lidt ro:o) Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske