Svar: Ulykkelig ved putning
27. februar 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Anna
Tak for dit brev og velkommen til :o)
Når jeg læser din beskrivelse af dagen, så tænker jeg at det du fortæller lyder meget alderssvarende. Netop i 3-4 måneders alderen ofte børn ofte i seng samtidig med forældrene, de har altså en lang vågenperiode om aftenen og sover sent. Der sker i denne alder rigtig meget med barnet, de begynder at opleve mere af verden, de fornemmer mere og mere tydeligt hvor de er, rummet de er i, om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmede. Ofte oplever man at barnet begynder at sove mere kortvarigt om dagen, de powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med.
Det betyder at de fleste børn i denne alder ofte vil sove 3-4 små lure i løbet af dagen og det kan være en god idé at arbejde lidt mere fast på dette. Altså forsøge at give barnet en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen.
Soverutinerne ændrer sig stille og roligt i takt med at jeres datter bliver ældre, når hun begynder at få skemad, så vil det være hensigtsmæssigt at dette indtages på nogenlunde faste tider, at hun med tiden lærer at spise morgenmad, frokost og aftensmad og på den måde vil hendes tidspunkter for lure også stille og roligt komme mere i system og du vil opleve det hele anderledes end nu.
Men det kan fortsat være en god idé at arbejde lidt på en anden rutine i dagligdagen og når jeg læser dit brev, så slår det mig, at I står forholdsvis sent op, dagen starter sent. Det er naturligvis dejligt at kunne sove længe om morgenen og det kan man godt sætte pris på, men det har den konsekvens, at hele dagen flytter sig, så også lurene resten af dagen kommer til at ligge sent og din datters sidste powernap kommer til at ligge omkring kl. 20, hvor du egentlig helst så at hun gik til ro for natten, så du kunne få lidt tid om aftenen sammen med din mand ...
Det vil som sagt være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på at få indført 3 lure dagligt. Det vil her være nødvendigt at I forsøger at starte dagen lidt tidligt, f.eks. stå op kl. 7-8 i stedet for først kl. 8-9 og så forsøge at strække tiden lidt, så hun ikke i forlængelse af natten sover 3 timer, men måske kun sover 2 timer fra kl. 9.30-11.30. Så kan du putte hende til middagslur igen kl. 13.30 og atter lade hende sove et par timer og tidlig aften omkring kl. 18, når I skal til at spise, vil hun så kunne sove sin 3 lur.
Hvis du skønner det nødvendigt med de lange søvnstræk om dagen på op mod 3 timer, så må hun naturligvis gerne sove dette. Hun behøver ikke blive vækket. Men du skal så også forvente at hun vil have behov for mere vågentid og ikke nødvendigvis skal puttes igen 1½-2 timer efter hun er vågnet, men måske sagtens kan være vågen 2½ time inden hun atter puttes ...
Det lyder umiddelbart som om at din datter sover en del i løbet af dagen og hun kan sagtens høre til de børn som har et stort søvnbehov og det er helt okay og dejligt. Men hendes protest mod at skulle sove, hendes vægring mod at falde i søvn kan godt handle om at hun ikke er træt nok, altså at du putter hende lidt for tidligt og at hun i stedet for at blive puttet og lullet til ro, måske skulle tumles med, hjælpes med at vende, dreje, trille, bruge sig selv fysisk, mærke verden, få masser af stimulation.
Hun er ikke et spædbarn mere, men er en rigtig baby, som har brug for at blive aktiveret, hun har lyst til at opleve og sanse og hun skal også mødes i dette. Prøv derfor også at lade hende ligge og kigge i barnevognen. Du kan godt elevere ryglænet - hun må ikke sidde, men må godt ligge lidt skråt i barnevognen og så start med at lade hende ligge og kigge på verden, bladende der bevæger sig i vinden osv. så hun får oplevelser og bliver fyldt op med stimuli, inden hun så vil være parat til at blive lagt ned og puttet til søvn.
Du skal regne med et gennemsnitligt søvnbehov på måske 5 timer om dagen, det vil ofte være en formiddagslur på 2 timer, en middagslur på 2½ time og en 3 lur på ½ time. Om natten vil hun så sove ca 10 timer. Der skal naturligvis være fleksibilitet i dette og hvis hun sover 7 timer om dagen, så vil nattesøvnen naturligvis være kortere, hun vil gå sent i seng osv.
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om hvad du kan forvente, og hvorfor din datter har svært ved at overgive sig til søvnen og hvad du kan gøre for at komme videre.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske