Brev:
Ulykkelig ved putning
27. februar 2009
Alder:
3 mdr.
Ulykkelig ved putning
Kære Helen
Jeg er ny her i brevkassen, men har med interesse læst dine svar til andre.
Vores problem handler, som så mange andre, om søvn.
Jeg har en datter på 3 1/2 måned. Hun er født til tiden efter en normal graviditet og fødsel, vokser fint (4kg ved fødsel, nu 7kg), undvikler sig normalt og spiser godt (ammes fuldt). MEN hun græder hjerteskærende og er gal hver gang hun skal sove, både dag og aften.
Dagen starter her ved 8-9 tiden hvor hun kommer op. Efter ca en timer virker hun træt igen og puttes i barnevogn på altanen, tit sover hun her et langt stræk (3 timer).
Når hun komme op ammer jeg og hun er vågen ca 2 timer, hvorefter hun puttes i barnevogn igen. Hvis hun ikke har taget det lange stræk om formiddagen gør hun det nogle gange her, ellers er luren 3 kvarter til halvanden time. Hun kommer op ammes og efter ca 2 timer puttes hun igen til en lille lur. Men hver gang skal vi gennem en seance på op til et kvarter, hvor hun græder og brokker sig.
Jeg synes ikke, det er rart når hun græder. Men da hun jo som regel lægger sig til at sove, lader jeg hende ligge i barnevognen, giver hende sutten og visser hende lidt, når hun græder. Det skal lige tilføjes at barnevognen oftes står stille, når hun falder i søvn. Tidligere kunne man køre en tur med hende i den rigtige barnevogn og så smugle hende op i lejligheden, så faldt hun i søvn uden gråd. Men nu brokker hun sig også der og vågner gerne op når hun bliver flyttet.
Om aftenen kan jeg ikke få hende til at falde i søvn selv. Hun får som regel en powernap ved 19-20 tiden, hvor jeg har gået rundt med hende svøbt i dynen. Der har været stor protest og gråd når hun svøbes og man starter med at gå. Jeg har dog nu fundet ud af, at hvis jeg synger samtidig er hun rolig. Hun bliver så helt tung og slap og lægger sig til at sove gerne efter 5-10 min. Man kunne måske godt tænke, at denne powernap kunne undværes, men hun er slet ikke til noget hvis hun ikke hjælpes til at tage den.
Ved 21-22 tiden sover hun til nat. Dette enten svøbt i dynen hvor jeg går med hende eller ved at hun ammes liggende i sengen. Som regel falder hun i søvn, vågener så op kort efter, ammes her (igen) og ligger sig så rigtigt til at sove. Men det kræver, at jeg går i seng samtidig og hun ligger ved siden af mig hele natten. Her under egen dyne, der kun ligger løst over hende. Hun er meget opmærksom på at blive flyttet, også selvom hun er svøbt i dynen. Jeg prøver at lægge hende når hun er faldet til ro i dynen, før hun falder helt i søvn. Men så bliver hun lysvågen og ser forvirret ud. Dette kan gentage sig mange gange.
Jeg har prøvet at putte hende traditionelt (med nattøj, sang og sidde ved siden af hende og forsøge at berolige nede i senge), men hun bliver bare mere og mere ulykkelig nede i sengen, indtil jeg tager hende op i dynen og går med hende. Om natten vågner hun kun kort for at få bryst, hendes stræk er 2-4 timer.
Min bekymring er at hun græder så meget i forbindelse med hver eneste putning. Hun græder, skriger, vrider sig, fægter vildt med armene og virker arrig og ulykkelig. Jeg er ret sikker på at hun er træt, når jeg prøver at putte hende. Hun gnider sig i øjnene, gaber og er vrøvlet. Jeg har prøvet at putte hende tidligere, fordi jeg tænkte hun måske er overtræt, men så forlænger jeg bare putningen.
Derudover ville jeg gerne kunne putte hende om aftenen til et længere stræk, hvor jeg ikke behøver at gå med i seng. Jeg kan også være bekymret for om hun ammes for meget om natten, når hun ligge ved siden af mig. Hun får mælk ca kl 22 (når hun puttes),2 ,4 og 7-8, men nogle nætter oftere, hun sover dog ikke med brystet i munden. Hun bruger ikke sut om natten. Om dagen får hun den til sine lure, men kan godt sove videre selvom hun taber den.
Hun falder ikke i søvn i forbindelse med amning, kun til natten. Jeg tilbyder hende som regel før hun skal sove sine lure, men hun er ikke særligt interesseret her.
Så mine spørgsmål er:
Hvad kan være årsagen til, at hun er så ulykkelig når hun skal sove?
Hvordan kan jeg kærligt hjælpe hende til at falde i søvn indenfor og sove længere stræk?
Jeg vil gerne være konsekvent inden for en grænse, men jeg er ikke god til at lade min datter græde. Jeg har ikke fortsat en traditionel putning udover en halv time til 3 kvarter, da her hun græder mere og mere ulykkeligt. Dette gælder også selvom hun er svøbt i dynen.
Håber du har nogle idéer
Hilsen
Anna