Svar: Kost og amning - 10 mdr.
23. februar 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Joan
Det lyder fornuftigt at holde pause med boller og rugbrød og nøjes med mos og grød i en periode - også selvom det er mos fra glas, hvis det er det din dreng har mest lyst til lige nu. Man kan jo sagtens forestille sig, at han bliver lidt træt af at få det samme ...
Men det er naturligvis vigtigt at du fortsat tilbyder ham mad i hånden, som han selv kan sidde med, gerne større stykker som han kan bide af, ligesom han også har brug for små stykker, - kogte ærter, majs, gulerod, en gang imellem lidt rosiner eller lignende for at øve sit pincetgreb.
Du skal også være opmærksom på at han godt selv kan spise med gaffel og at det kunne være en idé at introducere denne. I begyndelsen skal du måske hjælpe ham med at få maden på gaflen, men stille og roligt vil han godt kunne dette selv og det at få lov til at spise mere selv, kan ofte motivere til at der glider mere og mere ned igen. Så kan han selv bestemme om det skal være med fingrene, med gaffel eller om han en gang imellem skal lade sig made.
Det er naturligvis vigtigt at han får mad og synes om at spise og nyder det at sidde ved bordet, at du så skal hjælpe ham med at få lidt af maden er okay. Han udvikler sig rigtig meget, bruger enorme ressourcer på at kravle, rejse sig, opleve verden, forstå hvad du siger, selv kommunikere - han udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og han bliver naturligt træt. Så er det nogle gange svært at overskue maden og det at spise og så er det dejlig let bare at åbne munden og lade mor putte maden ind med en ske ... :o)
Jeg synes altså at det er fint at du i løbet af dagen supplerer med lidt glasmad ved siden af mad i stykker, så du holder fast i at han også skal spise selv og udvikle denne teknik (pincetgreb + gaffel), men at du også anerkender at han kan være træt og ikke rigtig have overskuddet og derfor supplerer med lidt mos og grød. Om aftenen synes jeg du skal trække tiden lidt, så han ikke direkte efter aftensmaden får tilbudt noget andet. Han må dog gerne få en godnatgrød som en del af putteritualet, så du er sikker på at han ikke vågner om natten og er sulten.
Derudover tænker jeg at det er en god idé at lave aftensmad som består af både moset mad og mad som han selv skal spise. Du kan således sagtens give ham ris med sovs eller mosede kartofler med sovs på ske og så lade ham selv spise frikadelle eller grøntsager med hånden eller gaffel.
Det er skønt, når børn når den alder, hvor de finder ud af at lave lidt ballade ved at sætte bare fødder på bordet. De synes det er enormt skægt og er stolte over at vise deres nye kunnen :o) Prøv i første omgang om ikke du kan flytte højstolen så tæt på bordet, at han ikke kan komme til at gøre det, anerkend ham for at han kan det og viser dig det og lav ikke noget større nummer ud af det. Men du må naturligvis gerne fortælle ham at han skal tage fødderne ned, når I spiser men skæld ham ikke ud.
Det er helt relevant at amme ham to gange i døgnet med den alder han har, ofte ligger de to amninger aften og sen aften eller aften og tidlig morgen og de kan ligge som det passer jer bedste bedst. Fordelen ved at amme aften og sen aften er at det så ikke påvirker lysten til morgenmad. Du kan overveje om du vil forsøge at tage ham op og give ham bryst sovende inden du selv går i seng eller om det er okay, at han vågner af sig selv og får bryst kl. 01-03. Hvis du kan holde til det sidste, så lyder det jo som om at I kan trives med dette, herefter sover han jo så til næste morgen og starte med sin grød ... Han behøver altså ikke få mad kl. 04, hvis det passer bedre kl. 01. Det vurderer I selv :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske