Brev:
Kost og amning - 10 mdr.
23. februar 2009
Alder:
10 mdr.
Kost og amning - 10 mdr.
Hej Helen
Nu er Noah 10,5 mdr og nu har hans madvaner ændret sig igen. Før ville han jo ikke have skemad (hverken grød eller fx boller i karry )- var inde i en længere periode hvor han ikke spiste ret meget. Men nu vil han gerne skemaden, men han er ikke meget for at spise selv.
Til morgen spiser han gerne havregrød, øllebrød eller youghurt.
Lige før formiddagslur får han frugt men gider ikke bolle m. smør mere. - men han vil gerne have ostehapsen.
Skal jeg holde pause med at give ham bolle om formiddagen?
Tidligere ville han gerne spise både rugbrød med smørepålæg og madrester som fx. pasta, grøntsager, kød og evt. glasmad til frokost. Men nu til frokost gider han ikke rugbrød - har prøvet forsk. typer - han gider heller ikke mine dejlige hjemmebagte boller. Han gider heller ikke rigtig madresterne. Til frokost vil han kun spise ostehaps, grøntsager og fx. lidt fiskefrikadelle - og så supplerer jeg med glasmad for at mætte ham - det vil han gerne have.
Er det i orden at jeg supplerer med glasmad eller bliver det en vane at han kan vælge til og fra? Skal jeg holde pause med at servere rugbrød og boller?
Til eftermiddag får han så frugt og tykmælk - ingen boller.
Til aften har han været god til selv at spise det vi fik fx pasta, kød og grøntsager. Men da han nu ikke rigtig selv spiser noget særligt supplerer jeg med grød lige efter maden eller lige inden han skal i seng. Hvis vi får fx boller i karry vil han gerne have skemad. Er det i orden at give ham grød lige efter maden når han ikke har spist ret meget til aften eller er det bedst at vente til før sengetid?
Under spisningen når han sidder i højstolen - så putter han altid fødderne op på bordet, tager strømperne af og sidder tit og rokker frem og tilbage.
Skal jeg her være konsekvent og opdrage på ham - men hvordan så det ikke tager madglæden fra ham?
Jeg ammer ham to gange - både inden sovetid og han vågner nu omkr kl. 01-03 og vil have bryst.
Skal jeg bare fortsætte med det og satse på at han senere igen kan vente til omkr. kl. 04-05?
Venlig hilsen Joan