Svar: Amning og mad - 8 mdr.
23. februar 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Nu hvor Christian er 8 måneder, så er det helt relevant at du får trappet amningerne ned. De fleste børn vil i 8-9 månedersalderen trives godt med 3 amninger dagligt og der er højst sandsynligt en sammenhæng mellem Christian manglende lyst til mad og hans indtag af modermælk ...
De 3 amninger vil normalt ligge tidlig morgen, aften og sen aften. Det vil sige at han nu ikke længere skal ammes om dagen, han skal altså lærer at sove uden at få bryst i dagtimerne. Det er således rigtig fint og helt passende at du begynder med disse nye rutiner nu, - både fordi han har brug for mere rigtig mad og ikke så meget mælk, men også fordi far jo skal tage over og passe ham om dagen.
Det er helt relevant at tilbyde ham mere og mere rigtig mad, mad som I spiser, det vil sige mad med bid i, mad der skal tygges - dog stadig suppleret med lidt skemad, så du er sikker på at han ikke er sulten, at han får hvad han har behov for.
En plan for dagen som kan bruges både nu og når far tager over og skal passe se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med lidt smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt eller lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, rognguf, makrel. Rester fra aftensmaden, det kan være godt kogte pastaskruer, lidt ris med lidt sovs, kogte grøntsager i stykker som han kan sidde med i hånden, kartoffelbåde og ligende, ½ hårdkogt æg en gang imellem - hvad I nu kan finde på. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos, så han bliver mæt nok - grøntsagsmos kan også bruges som smørbar pålæg. Vand af kop.
Puttes til middagslur uden amning. I et par dage kan du bibeholde amning her, så du ikke får brystbetændelse, men ellers skal denne amning også væk.
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med frugt eller bærmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slag. Retter med hakket kød er rigtigt gode, det kan være boller i karry, pasta med kødsovs, frikadeller (kød/fisk), farsbrød, kartoffelmos og millionbøf. Gerne kartoffelbåde, kogte blomkålshoveder eller lignende i hånden. Altså jeres mad, noget most og let at spise, andet i hånden til selv at gnaske sig igennem og noget i små bidder, f.eks. indmaden af en frikadelle at tygge lidt på. Vand af kop.
Kan suppleres med lidt frugtgrød med mælk eller kan gives en godnatgrød inden sengetid, så han ikke er sulten.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig i sin egen seng.
Hvis I kan skrue amningerne ned og få sat indtaget af mad lidt mere op, give flere små måltider i løbet af dagen, så vil det højst sandsynligt hjælpe på Christians søvn.
Derudover spiller hans alder naturligvis også ind, han er jo nu aldersmæssigt i separationsfasen og det er derfor et tidspunkt, hvor de fleste børn sover meget uroligt i løbet af natten, simpelthen på grund af den mentale og fysiske udvikling de går igennem.
Natlige opvågninger og vægring mod at falde i søvn skyldes derfor normalt at barnet har en øget selvstændighed og oplever mere af verden. Alt det han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og samtidig gør den motoriske udvikling (krybe, kravle, rejse sig osv.) at han får sig lagt i stillinger som han ikke mestrer at komme væk fra selv, han møver rundt i sengen, har svært ved at finde ro - både når han skal falde i søvn, men også under søvnen.
Hvorvidt man skal blive siddende eller gå afhænger helt af situationen. Hos jer lyder det som om at jeres dreng er glad, han lyder ikke til at være utryg eller urolig og derfor kan I sagtens putte ham, forsøge at gå og se om han ikke er i stand til at overgive sig til søvnen uden jeres hjælp. I skal naturligvis lytte til ham, græder han, så find ud af hvorfor han græder og hvordan I så skal handle.
Hvis han græder fordi han er utryg og føler sig forladt, så er det en god idé at sidde hos ham, holde ham i hånden, kærtegne ham, give ham fysisk kontakt og vise ham at I er der, berolige med shhh osv. præcis som I gør. Men ellers er det en god idé at gå til og fra.
Det kan være en god idé at have et tidsinterval på ca 3 minutter, hvorefter man så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer videre på vej og at også far kan bruge dagsplanen - dejligt at far får mulighed for at holde barsel, det bliver guld værd for de to :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske