Brev:
Amning og mad - 8 mdr.
23. februar 2009
Alder:
8 mdr.
Amning og mad - 8 mdr.
Kære Helen,
Jeg skal begynde på arbejde d. 1. april, altså om en god måned. Herefter skal Christians far gå hjemme i 12 uger. Derfor har jeg lige et par spørgsmål i forhold til amning.
Jeg ammer ca. på følgende tidspunkter:
Tidlig morgen (ca. mellem kl. 5 og 6)
Inden formiddagslur
Inden eftermiddagslur
Ved sengetid (ca. kl. 19.30 – 20.00)
Sen aften (ca. mellem 22.30 og 00.00)
Midt på natten
Det bliver altså til seks amninger i døgnet, men jeg vil især gerne af med den amning midt på natten. Derudover er jeg også nødt til at komme af med de to amninger om dagen. Men hvordan griber jeg det bedst muligt an, så det bliver en god overgang for os begge inden jeg starter på arbejde?
Det går fremad med at få Christian til at spise, men også her har jeg brug for lidt vejledning :o) Han vil slet ikke have grøntsagsmos og vi har prøvet at servere det på alle mulige måder, med sovs, kød, fint moset, groft moset, købemos fra glas – men han nægter at spise og bliver meget ked af det. Med vores mad går det bedre, uden at han dog spiser de store mængder. Er det OK at han får det samme som os, så han trods alt får lidt at spise til aftensmad eller skal jeg gøre noget helt andet?
Derudover spiser han havregrød med frugtmos til morgen (½ dl havregryn + 1 dl vand – spiser næsten det hele), rugbrødshapsere til frokost (spiser næsten ½ skive bondebrød med div. smørbart pålæg), samt frugtmos sen eftermiddag (nogle gange suppleret med ½ dl risgrød). Får han nok mad eller skal vi arbejde på at få ham til at spise endnu mere – hvordan griber vi det i så fald an?
Med hensyn til søvnen, som jo har været en af vores store udfordringer, går det efterhånden ret godt om dagen. Christian er blevet god til at tage to lure og sover mellem 2½ og 3½ timer om dagen. Om natten sover han på eget værelse, men stadig maks. 3 timer ad gangen og det er kun når vi er heldige, ellers er det mellem 1½ og 2 timer. Men vi prøver at få ham til at sove uden mælk, hvis ikke der er gået ret lang tid og det virker ikke som om han har behov for det. Nogle gange kan jeg heller ikke amme ham i søvn om natten, så jeg tror det er noget andet der forstyrre hans søvn, men jeg ved ikke hvad? Når det går rigtig skidt, så kan vi være vågne i op til 2 timer, hvorefter vi tager ham ind i vores seng. Har du en idé om hvorfor det fortsætter med den dårlige nattesøvn?
Så lige et sidste spørgsmål til aftenputning. Jeg ammer som sagt ved sengetid og nogle gange kan vi bare lægge Christian i sengen, hvorefter han sover. Andre gange vil han gerne ligge og rode lidt rundt med sutteklud og sovedyr. En af os sidder som regel hos ham og når han bliver rigtig træt og begynder at klynke lidt, siger vi sch sch sch og nusser ham måske lidt. Nogle gange må vi lige have ham op og vugge på skulderen et par gange, andre gange lægger han sig til at sove i sengen. Men det er lidt træls at bruge lang tid på dette. Er det bedst bare at gå ud og lade ham ligge og rode rundt alene, så længe han ikke er ked af det, eller er det bedst at sidde hos ham og hjælpe ham ind i søvnen med f.eks. sch sch sch?
Troede jeg kunne gøre det kort, men det lykkes heller ikke denne gang… ;o)
Glæder mig til at høre fra dig!
De bedste hilsner
Anja