Svar: Grænser - 13 mdr.
23. februar 2009
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar :o)
I forhold til din datters alder, så lyder det helt normalt med kun en lur dagligt. Der er derfor absolut intet i vejen for at de i vuggestuen forsøger at putte hende til middagslur præcis som I selv gør i weekenden - det vil sige forsøger at putte hende omkring kl. 12 og lader hende sove 1½ time eller hvad hun nu viser behov for.
Nogle børn sover meget, andre sover mindre og sådan er det. Vi er forskellige og det skal der være plads til :o) Gennemsnitligt vil de fleste børn på 1 år have behov for at sove f.eks. 2 timers middagslur og 11 timer om natten og da det er et gennemsnit, så vil nogle naturligt sove mindre end det og nogle sove mere.
Jeg bliver ked af det på dine vegne og kan sagtens forstå dig, når jeg læser dit brev. Det er bestemt ikke rart at få at vide, at "det er hårdt at passe dit barn, når hun hele tiden vil være på arm" eller "man kan tydeligt mærke at hun er en pige der er vant til at blive serviceret..". Det gør naturligvis en mor ked af det at få tingene at vide på denne måde!
Det betyder utroligt meget, hvordan man siger tingene. Som mor er man naturligt følsom, du ønsker det bedste for din datter og det betyder alt at hun er tryg ved at blive passet og har det godt, når hun skal undvære dig. Derfor er det ikke rart at få at vide, at "det er hårdt at passe hende" - hvad skal du bruge det til ... I stedet kunne de jo sige "hun kan godt være ked af det, men når hun sidder hos os så går det fint ..". Det er egentlig det samme de fortæller dig, - at hun har brug for at være i favn og på skødet, men er hun det, så har hun det godt og at de synes det er hårdt, behøver de jo ikke gøre et problem ud af.
Nå men sagt er sagt og så tænker jeg, at det er helt naturligt at din datter søger ekstra tryghed og fysisk nærhed. Hun skal for det første vende sig til at være i vuggestue og i og med at hun motorisk sidder meget stille, så kan det være svært at være blandt de mere motorisk urolige børn. Hun sidder jo ligesom hvor hun sidder imens de andre pilker rundt om hende og det kan naturligvis virke voldsomt på hende. Samtidig skal hun så forholde sig til at være væk fra dig og det hele bliver bare lidt mere overskueligt og rart for hende, hvis hun kan sidde på skødet af en voksen og se det hele lidt an derfra. Jeg synes absolut ikke at der er noget bekymrende i, at hun hellere vil være på skødet af en voksen, når hun er i vuggestue, for mig at se lyder det helt normalt i forhold til den pige du ellers beskriver :o)
Det er dejligt at I har fået kontakt med en ergoterapeut, som har givet jer nogle øvelser og super godt at I allerede kan se en fremgang. Og ja - det er fuldstændig gak at sætte hende i en gåstol eller i en hoppegynge, det styrker hende ikke og fremmer ikke hendes motoriske udvikling - tværtimod!
Derimod kunne det være en rigtig god idé at give hende en rigtig babygynge - den slags hvor hun sidder i en stol/et sæde og gynger frem og tilbage. Måske har i en bærende bjælke et sted hvor I bor (indendøre) så du kunne hænge den op inde, netop fordi hun så kunne gynge imens du fik lavet andre og mere praktiske ting.
Det er også vigtigt at du danser med hende, triller hende, giver hende svingture, vender hende på hovedet og lignende. Jo mere du kan tumle hende og bevæge hende, jo bedre er det. En stor gymnastikbold, som hun kan trilles hen over er også en idé.
Når du laver mad, hænger vasketøj op osv. så sørg for at din datter er i nærheden, sæt hende evt. i den høje stol og giv hende lidt i hånden at lege med - det kan være tøjklemmer der skal undersøges, giv hende lidt kogte ærter, majs osv. - lidt af den mad du står og tilbereder, så hun medinddrages i de ting du laver.
Du skal forsøge at se det naturlige i hendes tryghedsbehov og være om hende, sørge for at give hende masser af kontakt og nærhed og ikke være bange for at hun bliver "møgforkælet og ikke til at være i nærheden af". Det er helt naturligt at hun har brug for sin mor med den alder hun har og den udvikling hun går igennem :o)
Håber mine tanker giver lidt ro og hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske