Brev:
Grænser - 13 mdr.
23. februar 2009
Alder:
13 mdr.
Grænser - 13 mdr.
Hejsa.
Først vil jeg lige takke for dit svar sidst jeg skrev til dig, tak ;-) Er nu havnet i en ny situation som jeg finder dybt frustrerende.
Det drejer sig om min datter på 13 ½ mdr. Hun startede i vuggestue da hun var et år, altså 1½ mdr siden. Mit første problem er at de ikke kan få hende til at sove mere end 15 til 30 min på en hel dag. Nu har vi endelig fået lov til at tage barnevogn med da det er den sidste løsning, og så håber vi alle at det kommer til at lykkes.
Det skal lige siges at hun ikke er nogen stor sover, i weekenden tager hun som regel 1½-2 timer, sover for det meste kun en gang. Natten svinger meget det kan være alt fra 6 til 2 gange, dog har hun for første gang i nat sovet 12 timer i stræk uden et kvæk i nat;-).
Mit næste problem er at de klager over i vuggestuen at hun vil sidde på armen, det vil hun også meget gerne herhjemme. Hun er MEGET morsyg, det er kun mig der duer, jeg kan ikke gå på toilettet uden hun græder, tager jeg hende så med på toilettet er det ikke nok at sidde på gulvet, hun vil op (hvilket hun jo ikke kommer). Jeg kan intet foretage mig, og det er super hårdt for mig og synd for hende, og de giver også udtryk for i vuggestuen at de syntes det er hårdt. Ved godt at det er mig selv der har vænnet hende til det, men syntes jo det er rigtigt svært når pigen kun har sovet max 30 min og er rigtig træt når jeg henter hende, og så samtidig forlange at hun skal sidde og lege selv på gulvet når vi kommer hjem. Er jeg helt forkert på den? Er det bare en dum undskyldning? Skal jeg bare lade hende græde?
Mit sidste problem er så at hun ikke går. De har i vuggestuen haft besøg af en ergoterapeut som havde kigget på Liva som har givet os nogle øvelser vi skal lave med Liva samt massere hendes fødder, så det er vi i gang med og kan allerede på en uge se fremgang. Er der andre ting vi kan gøre? Er det fuldstændig gak at sætte hende i en gåstol for at styrke hendes muskler eller en hoppegynge? Ergoterapeuten havde sagt at det var tydelig at mærke at hun er en pige der var vant til at blive serviceret.
Det er mit første barn, og min største angst er at få en møg forkælet unge som ikke er til at holde ud at være i nærheden af, for det jo sjældent at forældrene selv kan se det. Syntes at vi sætter grænser for hende samt viser hende konsekvenser af hendes handlinger. Hun er en meget smuk pige (det siger alle mødre om deres barn) men det er hun, store brune øjne, mørkhåret og en rigtig charmør som man hurtig falder for. Men hvad er der ved at være smuk hvis man er rædselsfuld at være sammen med….
Vil så nødig bremse hende i hendes udvikling ved at servere alt på et sølvfad.
Bekymre jeg mig alt for meget?
Hilsen den bekymrede;-)