Svar: Græder når hun sover
23. februar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Det er helt normalt at små børn kan græde i søvne, ligesom de også kan klukke/le en gang imellem, småpjevse, klynke og arme og ben kører ofte også uroligt, de virrer med hovedet osv.
Ofte handler det om at barnet drømmer og at barnet netop i sine drømme har disse lyde og bevægelser, derfor er der sjældent grund til at tage barnet op, vugge det, tale med det osv. men ofte vil det være nok, at man hjælper barnet med at skifte stilling, få dynen puttet lidt om sig osv. og på den måde komme videre i søvnen.
Du fortæller at din datter græder hjerteskærende og det lyder således som om at hun græder mere end normalt. Du fortæller også at I ofte føler at I netop er nødt til at tage hende op for at berolige hende osv. og derfor tænker jeg om hun mon har ondt? Har I indtryk af at hun kunne have ondt i ørerne, tænderne, maven? Det er i hvert fald værd at overveje.
Derudover tænker jeg, at nogle børn jo drømmer rigtig meget, de taler i søvne, går i søvne, græder eller skriger i søvne - ofte virker dette arveligt. Derfor vil en af forældrene ofte kunne fortælle at de selv har drømt meget og gået meget i søvne som børn ... måske kan en af I forældre nikke genkendende til dette og årsagen skal måske derfor findes i en ekstrem drømmeaktivitet hos jeres datter.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske